عقیق

وبلاگ با نام عقیق
سوال وقتی آیات بعضی از سوره های قرآن را بررسی می کنیم می بینیم که بین تمامی آیات بعضی سوره ها ارتباطی وجود ندارد مخصوصا سوره های بزرگ قرآن ، مثلا مبینیم که در چند آیه از یک سوره ای خداوند در مورد برنامه های مختلف جنگی سخن گفته بعد از این در مورد یک سلسله برنامه های اقتصادی ، اجتماعی و تربیتی سخن گفته و بعد از این چند آیه ، مجددا در مورد حوادث مربوط به جنگ سخن گفته ، علت این طرز بیان قرآن چیست؟ جواب قرآن یک کتاب کلاسیک نیست که دارای فصول و ابو باشد و نظام تألیفی خاصی در میان ابواب و فصول آن در نظر گرفته شده باشد ، بلکه قرآن کت است که مدت بیست و سه سال تدریجا طبق نیازمندی های گوناگون تربیتی در زمان ها و اماکن مختلف نازل شده . یک روز داستان احد پیش می آمد و برنامه های مختلف جنگی در ضمن آیات متعدد اعلام می گشت . روز دیگر احساس نیاز به یک مسأله اقتصادی همچون ربا یا یک مسأله حقوقی مانند احکام ازدواج، یا یک مسأله تربیتی و اخلاقی مانند توبه می شد و آیات متعددی طبق آن نازل می گشت. از این سخن ، چنین نتیجه گرفته می شود : ممکن است در بسیاری از موارد پیوند خاصی در میان آیات قبل و بعد نبوده باشد ، و نباید مانند بعضی از مفسران در این گونه موارد اصراری در یافتن رابطه در میان آنها داشت. نباید خود را به زحمت بیاندازیم و در میان قضایایی که خداوند اتصال و ارتباطی نخواسته با تکلف ، وجه ارتباطی درست کنیم ؛ زیرا این کار با روح قرآن و چگونگی نزول آن در حوادث مختلف و طبق نیازمندی های گوناگون در شرایط و ظروف جداگانه ، سازش ندارد. البته تمام سوره ها و آیات قرآن از یک نظر به هم مربوطند و آن اینکه همگی یک برنامه انسان سازی و تربیتی را در یک سطح عالی تعقیب می کنند و برای ساختن یک جامعه آباد ، آگاه ، امن و امان و پیشرفته از نظر مادی و معنوی نازل شده اند.
تفسیر نمونه ، ج 3 ، ص 121




اطلاعات

سؤال مگر ما برده هستیم که صاحبی مثل زمان داشته باشیم؟
جواب با ب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به حضرت و جایگاه ایشان،بدون شک افتخار هر مؤمن آگاه این است که مولا و صاحبی همچون زمان (عج) داشته باشد و در زمره مریدان ایشان قرار گیرد و این امر نه تنها از شأنیت انسان نمی کاهد بلکه به اعتبار او می افزاید . مراد از صاحب ا مان و یا صاحب الامر این است که ایشان زمانه ی خویش است و از آنجا که هیچ گاه زمین از حجت خالی نیست ، آن بزرگوار حجت الهی و خلیفه الهی در روی زمین می باشند و اطاعت از ایشان بر همه لازم است . لذا چنانچه به تفسیر آیه 59 سوره "نساء" که می فرماید : « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم; ای اهل ایمان از خدا و از و صاحبان امرتان اطاعت نمایید »; مراجعه فرمایید ، واضح می گردد که آن حضرت به اذن حق تعالی اولوا الأمری است که در قرآن اطاعتش همانند اطاعت خدا و رسول خدا واجب شده است . جهت مطالعه بیشتر به تفسیر آیه مذکور مراجعه فرمایید .
ضمنا مطالعه کتاب «حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) » مفید خواهد بود . کتاب منتخب الاثر نوشته آیت الله صافی نیز کتاب حدیثی خوبی است. ضمنا واژه صاحب یعنی : همراه ، دوست ، یار است نه به معنای مالک که در فارسی متبادر به ذهن است یکی از معانی آن مالک می باشد ، اگر هم باشد مگر خداوند مالک نیست مالک یوم الدین ، پس ما برده های او هستیم. چه خوب است که انسان دوست و هم نشینی مانند زمان داشته باشد . به نظر من منشأ بدبختی های انسان که گفته بودند به خاطر این است که ما به این کلمه اعتقاد داریم این است که انسان از ش فاصله گرفته است، همانطور که در طول تاریخ می بینیم.
و اینکه می بینیم در غرب با اینکه به ی اعتقاد ندارند ولی توسعه یافته هستند اینها حاصل تلاش و زحمات آنهاست و غارت و چپاول اموال کشور های دیگر . مثلا آفریقا به رغم برخورداری از منابع عظیم معدنی ، فقیر ترین قاره جهان محسوب می شود . منابع و معادن آفریقا عمدتا توسط کشورهای خارجی و غربی است اج می شود . شرکت های غربی در تمامی موارد با بهای اندک و دستمزد پایین استفاده از این منابع را در اختیار می گیرند و همین مسأله موجب شده است که سهم آفریقا ازمنابع معدنی و ثروت های زیر سطحی خود بسیار اندک باشد . ولی در عین حال که این کشورها توسعه یافته هستند ، افسردگی ، خودکشی ، ، بدنیا آمدن فرزندانی بدون پدر و مادر و ... را شاهد آن هستیم. امروزه بیماری های عفونی و جسمی بین غربی کم شده اما شاهد افزایش مراجعان بیمارستان های روانی هستیم که در نتیجه دوری و فاصله گرفتن آنها از معنویت و یاد خداست.

اطلاعات

آخرین ارسال ها