شیخیه کرمان

وبلاگ با نام شیخیه کرمان
آموزش کامل مداحی
دوره آماده سازی مجلس
www.amoozeshekarbordi.ir/m/amade_sazi دوره دستگاه آوازی
www.amoozeshekarbordi.ir/m/dastgahe_avazi دوره دعا خوانی
www.amoozeshekarbordi.ir/m/doa_khani دوره آموزش مداحی در هفت قدم
www.amoozeshekarbordi.ir/m/haft_ghadam دوره مدح خوانی و مولودیه
www.amoozeshekarbordi.ir/m/madh_khani دوره مقتل شناسی
www.amoozeshekarbordi.ir/m/maghtal_shenasi دوره نکات تکمیلی در مرثیه
www.amoozeshekarbordi.ir/m/marsie_takmili دوره مخاطب شناسی
www.amoozeshekarbordi.ir/m/mokhatab_shenasi دوره صدا سازی
www.amoozeshekarbordi.ir/m/seda_sazi دوره سوز صدا و تاثیر نفس
www.amoozeshekarbordi.ir/m/tasire_nafas
۳۰ اردیبهشت ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ محقق کرمانی ریاضی, علامه حسن زاده آملی و ریاضیات علم شریف ریاضی از منظر ریاضیدان عارف علامه حسن زاده آملی مگر می شود ما دین را از ریاضیات جدا بدانیم ؟ حدیث شریفی است در کافی که صادق به یکی از اصحاب فرمودند که فلانی « اشیاء همه به هندسه آفریده شده اند » فرمود هندسه یعنی چه فرمودند یعنی مقدار واندازه . عالم همه به اندازه است تمام کلمات تمام ذرات هرچه هست همه به قدر وبه اندازه آفریده شده است . و مرحوم علامه شعرانی در مورد میرزا حبیب الله ذوالفنون می فرمودند : سوالات ریاضی از گوشه وکنار واطراف واکناف فرستاده می شد و ایشان جواب می داد در م و طات در هندسه های فضایی و مسائل بسیار مشکل در حوزه ها این طور نیست که ریاضیات نباشد البته نه به آن صورت که در متقدمین بوده بوده اما به کلی منقطع نشده و امید واریم ان شاء الله دوباره نضج بگیرد و پیش برود . خدی سبحان در چند جای قرآن کریم خود را به علم شریف حساب متصف فرموده است مانند «انّ الله سریع الحساب » آری صنع احسن عالم کیانی و نظم اتم نظام ربّانی بر اساس استوار حساب و اندازه است . تار وپود فعل حق تعای شأنه حساب واندازه است که در متن خلقت عالم وآدم پیاده شده است و خلاصه اینکه مبنای کلمات کتاب تکوینی و تدوینی نظام هستی مبتنی بر اساس استوار ریاضیات است . علم به قوانین حس و قواعد مسایل عددی در تقویت نفس انسانی از اعاظم وسائل است .به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر وقلم وبیان تأثیری به سزا دارد . حکما وفلاسفه بزرگ گفته اند : برای رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضی ورزش داد آری علوم ریاضی برای حکیم مثابت مسطره برای خطاط است .همچنان که مسطره ؛ مشّاق را از کجی وبی نظمی در کتابت حروف و انحراف سطور حافظ است ؛علوم ریاضی نیز فکر را از خطا و اعوجاج وانحراف باز می دارند و به آن استقامت و اعتدال می دهند . انسانهای ورزیده در علوم ریاضی ؛ صاحب رأی صائب و نظری ثاقب و کم گوی وگزیده گوی و دیر گوی و نکو گوی می شوندمثلاً عبارات خواجه طوسی به فارسی وعربی ؛ چنان سخت بنیاد و استوار است که گویی به جای مرکّب ؛ سرب مزاب به کار برده است. محصلین علوم دینی نیز احتیاج مبرم به تحصیل ریاضیات از هندسه و حساب وهیأت دارند .اکثر کارهای بشر دیروزی وامروزی مبتنی بر ریاضیات است . این علوم ریاضی است که اساس نظام اجتماع بشری است. منبع : کتاب گفتگو با علامه صفحات ۳۳و۱۷۴-۱۷۶
۲۴ اردیبهشت ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ محقق کرمانی شیخ احسایی و انحرافات اش شیخ احمد احسایی(موسس فرقه شیخیه)
احسایی از نیمه نخست سده دوازدهم و معاصر فتحعلی شاه است، شاگردان شیخ احمد احسایی او را شیخ ال هم گفته اند.
شیخ احمد در دوران حیات ،سید کاظم رشتی از شاگردان ممتاز خود را به جانشینی بر گزید.کاری که بعد ها سید کاظم نتوانست انجام دهدو جانشینی برای خویش معین سازد و این خود، موجب بروز اختلاف و افتراق میان شاگردانش و پدید آمدن ؛ب و بهایی و صبح ازلی گشت.این در حالی بود که جمعی هنوز پیرو شیخیه مانده بودند.چنانکه گویند مظفرالدین شاه پیرو شیخیه بود.


پیدایش فرقه شیخیه به دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار باز می‎گردد. در این دوره بود که شیخ احمد احسایی در ایران شهرت بسزایی پیدا کرده و مورد توجه عام و خاص قرار گرفت. وی سالیان متمادی در ایران بود و در ای مختلف از جمله یزد، تهران، کرمانشاه و ... اقامت گزیده بود و به نشر آراء و افکار خود می‎پرداخت، تا این که در یکی از مسافرت‎هایش در شهر قزوین با یکی از علمای آن شهر بر سر مسأله معاد جسمانی مناظره‎ای پیش آمد و شیخ احمد اصرار می‎کرد که «آدمی را دو جسم است یکی مرکب از عناصر زمانی که به منزله اعراض جسم حقیقی است و آن مانند جامه‎ای است که انسان آن را می‎پوشد و از تن بیرون می‎آورد و آن چه پس از مرگ می‎پوسد و از میان می‎رود، همین جسم است. دیگری سرشتی که آدمی از آن آفریده شده و زمانی نیست و از عالم «هور قلیا» است و در گور او باقی خواهد ماند. و آن چه آدمی در روز رستاخیز به هیأت آن زنده خواهد شد، همین جسم مثالی است و ثواب و عقاب ا وی مربوط به همین جسم می‎باشد، اما عالم قزوینی، این تحلیل از معاد جسمانی را نوعی انکار معاد می‎دانست و اعلام کرد که هر معاد جسمانی را که از ضروریات دین است، انکار کند، کافر است و بدین ترتیب حکم تکفیر شیخ احمد را اعلام کرد

شیخ احمد علاوه بر مطلب فوق در مسأله معراج هم تبیین جدیدی داشت،که برای حل مسأله ق و یام افلاک که مبتنی بر هیئت بطلمیوسی بود، مطرح کرده بود و با روشن شدن بطلان هیئت بطلمیوسی، بطلان تبیین شیخ و ادلّه مخالفین وی نیز روشن شد.
شیخیه به دو فرقه تقسیم شدند
فرقه اول طرفداران کریم خان قاجار بودند. کریم خان که از اقربای فتحعلی شاه بود، در متمرکز فرقه شیخیه کرمان و ایجاد فاصله با شیعه یه بسیار تلاش نمود و توانست فرقه‎ای جدید به نام شیخیه کرمان یا «رکنیه» و یا «کریم خانیه» و ... بنا نهد.
فرقه دوم: پیروان میرزا حسن معروف به «گوهر» بودند که خود را «کشفیه می‎نامند اینان شیخیه آذربایجان هستند و اختلاف چندانی با یه ندارند
هر چند بررسی تاریخ شیخیه خود نشان‎گر بودن تأسیس و انشعاب شیخیه از شیعه یه است و قدرت طلبی و منفعت طلبی افرادی چون سید کاظم رشتی و کریم خان قاجار مهمترین عامل این انشعاب می‎باشد ...

شیخ احمد احسایى در شرحى که بر حکمه العرشیه نوشت، سخت به آراء ملا صدرا حمله کرد و به نقد نظریه هاى وى پرداخت. شیخ احمد در شرح رساله عرشیه ملاصدرا چنین اظهار نظر مى کند که سخنان فلاسفه با دین سازگار نیست، اما ادعاى ملاصدرا از تمام فلاسفه قبیح تر است؛ زیرا وى ادعا مى کند که سخنانش سخنان (ص) و اهل بیت (ع) است.

شیخیه
شیخ احمد احسائی مؤسس فرقه شیخیه است، برخی از مریدان وی از او فردی استثنایی و دارای الهامات و امدادهای غیبی، ساخته اند، ولی بیشتر این اوصاف توسط پسرش به او الهام می شد. مریدان وی ادعا کرده اند که شیخ، علمش را از عالم اعلی گرفته است؛ برخلاف دیگران که با همه سعی و کوشش وافر خود از آن عاجز هستند.
شیخ احمد احسائی دارای مسلکی اخباری بود. او به اموری غریب معتقد بود که با اعتقادات شیعه یه که در طول قرون متمادی در کتب کلامیه و اعتقادیه خود به صورت مختصر و مطول بیان کرده اند، فاصله زیادی دارد. وی معتقد بود قرآن، کلام نبی (ص ) است و با این کلام، منکر وحی بودن قرآن می گردد. بعد از مرگ شیخ، فرقه او به شعب مختلف تقسیم شد.






گروهی از انی که به نوعی با دروس و ان شیخی مسلک مرتبط بودند، با یک برنامه ریزی حساب شده، در پی آن برآمدند که با استفاده از برخی احادیث یا اخبار ضعیف و جعلی و نیازمند به تحلیل و کار فقه الحدیثی، آموزه های مهدویت (شامل اصل مهدویت و مفاهیم قائم، انتظار، نیابت و ...) و آموزه های مرتبط با ت و ولایت (مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، قیام، و تولی و تبری) را مورد سوء استفاده قرار دهند و به ایجاد یک تشکیلات خاص بپردازند...»
صادق سجادی:
«.. خاصه که شاگردان احسایى و سیدکاظم و سپس ب ه ، این دو را همان شیعة کامل و «باب » و رکن رابع مى دانستند که ظهور غایب را نزدیک دانسته ، مردم را به قرب ظهورش بشارت مى دادند( روی ، 20؛میرزاجانى ، 98-103؛صبح ازل ، «مجمل ...»، 4- 5؛ زرندی ، 3، 6، 7، 12
در 1260ق على محمد دعوی گران تری کرد و خود را قائم منتظر خواند. ظاهراً نخستین گروندگان به او را شیخیان متعصبى تشکیل مى دادند که بنابر آموزه های شیخ احمد و سیدکاظم منتظر ظهور بودند، انى مانند ملاحسین بشرویه ای که در مسجد کوفه در انتظار ظهور اعتکاف گزیده بود و چون خبر به او رسید، نزد على محمد رفت و با او گفت و گو کرد و دعویش را پذیرفت . على محمد نیز او را «باب » خواند و برای دعوت به اسان فرستاد تا مردم را گرد آورد و با درفشهای سیاه وج کنند. على محمد خود نیز برای اینکه به مقتضای حدیثى که مى گوید: زمان از مکه ظهور خواهد کرد و رایاتش از اسان بیرون مى آید، روی به حجاز نهاد، ولى در آنجا دلیری ِ طرح دعوی نیافت و به بوشهر بازگشت . ب ان معتقدند که وی در مکه »اظهار امر» کرد و به شریف مکه و شاه ایران و امپراتور عثمانى نامه نوشت و آنها را به اطاعت خواند (روحانى ، 37؛ حقایقى ، 57؛ گلپایگانى ، رسائل ...، 94؛ نیز نک: روی ، 22-23


سیدعلی محمد (باب) که دوران مکتب و تحصیلات مقدماتی خود در بوشهر را تحت نظر معلمی به نام شیخ عابد که دارای اعتقادات متعصبانه شیخیگری و از پیروان شیخ احمد احسایی پیشوای بزرگ و بنیانگذار این فرقه بود، گذرانده و در شمار معتقدان این فرقه درآمده بود، با هدف تکمیل معلومات خود، سفری هم به کربلا می رود و در آنجا مدت زمانی را در کلاس درس سیدکاظم رشتی پیشوای وقت «شیخیه» و جانشین شیخ احمد احسایی، مؤسس این فرقه، حضور می یابد

هرچند در سالهای اخیر پیرامون تشیع و به ویژه شه شیعی ، تحقیق و پژوهش بسیاری صورت گرفته ، اما تحقیق پیرامون تشیعِ شیخی - به ویژه شه آن - متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است . از این رو، هر نوع پژوهش پیرامون موضوع اخیر، ولو جنبه مقدماتی داشته باشد، می تواند به هرچه غنی تر شدن ادبیات شیخیه شناسی کمک کند. در این زمینه ، پژوهش حاضر شاید تنها در حد یک طرح مسئله باشد.
مکتب شیخیه را یکی از علمای برجسته و مشهور عهد فتحعلی شاه قاجار (1212-1250) به نام شیخ احمد احسایی (1241-1166) بنیان گذارد. او که در کربلا می زیست در سال 1221 به ایران آمد و بعد از چند صباحی به حضور فتحعلی شاه دعوت شد؛ به دیدار شاه رفت و مورد احترام او قرار گرفت . چند سالی در ای ایران ماند و به وعظ و تبلیغ پرداخت . شیخ احمد احسایی بالغ بر یک صد جلد کتاب و رساله در علوم مختلف نوشت . در کتاب فهرست کُتب مشایخ عظام صورت منظم آثار شیخ احمد در نُه فصل تقسیم بندی شده است : حکمت الهیه ، اعتقادات شیعه ، سیر و سلوک ، اصول فقه ، کتب فقهیه ، تفسیرات قرآنی ، فلسفه و حکمت عملی ، کتب ادبیه و رسائل متفرقه . این آثار به زبان عربی است .


ت عثمانی در دشمنی با ایران و روس و انگلیس برای تفرقه افکنی وتضعیف ایران در گذشته و کشورهای عربی و اروپایی و اسراییل و امریکا در این سال ها از بهایی و صبح ازلی و شیخیه و ...حمایت د و می کنند.
۱۸ اردیبهشت ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ محقق کرمانی اصول اعتقادات انحرافی شیخیه کرمان اصول دین و مذهب عبارتند از: توحید، نبوت، معاد، عدل و ت. این در حالیست که گروهی از مسلک شیخیه، از عدل و معاد به عنوان اصول دین نام نبرده و در عوض، اصل دیگری به نام «رکن رابع» به اصول دین افزوده اند.[1] همچنان که کریم خان کرمانی در خصوص اعتقاد شیخ احمد احسایی و کاظم رشتی به این اصول گفته است: «اگر ی ادعا کند که این بحث ها را سید و شیخ نگفته اند، دروغ محض است. سید کاظم رشتی قائل است که خدا برای ظهور و تشیید رکن رابع، اسب قرار داده و این بخت و مرحمت خدادادی است».[2]
اما لازم است بدانیم که این ادعای پیشوایان مسلک شیخیه در حالیست که:
اولاً: پیشوایان شیخیه چگونه قول خود را مطابق با قرآن و سنّت می دانند در حالی که در هیچ آیه و روایتی حتی به مسئله ی رکن رابع اشاره نشده، تا چه رسد به آن که رکن رابع جزء اصول دین معرفی گردد!
ثانیاً: کریم خان کرمانی و پیروانش با چه توجیهی معاد را جزء اصول دین نمی دانند در حالی که آن، جزء اصول تمام ادیان الهی به شمار می رود؟! اگر (به ادعای ابوالقاسم خان دیگر پیشوای شیخیه) صِرف مطرح شدن معاد در نبوت، ما را از ذکر آن در اصول دین بی نیاز می سازد، پس چرا در مرام شیخیه، ت و رکن رابع جزء اصول شمرده شده اند؟! مگر ت ذیل مبحث نبوت و در کلام (صلّی الله علیه و آله) مطرح نشده؟ و یا رکن رابع (از دیدگاه شیخیه) در امتداد ت نیست؟! پس چرا به عنوان اصلی مستقل مطرح شده است؟!
اما آیا به راستی، انکار و موهوم شمردن اصل معاد توسط پیشوایان ب و بهائی را نمی توان حاصل کم رنگ شمردن آن در مسلک شیخیه دانست؟![3] پی نوشت: [1]. کریم خان کرمانی، رساله رکن رابع، کرمان: چاپخانه سعادت، 1368 ق، ص 11.
[2]. کریم خان کرمانی، رساله سی فصل، صص 147-132.
[3]. علی محمد ، بیان فارسی، بی جا: نسخه ی 1330، ص 30.
۱۸ اردیبهشت ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ محقق کرمانی نقش و فرهنگی بهائیت در دوره پهلوی اول بهائیت فرقه ای با گرایشات دینی و بوده که با توجه به شرائط اجتمایی جامعه عصر قاجار در جامعه ایرانی نمودار شد. این فرقه متأثر از شیخیه و ادامه این فرقه بوده که بی تردید از دل جامعه شیعی برآمده و با خلق عقاید خاصی توانست برای خود طرفدارانی پیدا کند . بهائیت در ابتدا بوسیله علی محمد باب وبا شعار ارتباط با زمان شکل گرفته و به تدریج دچار افکار افه وانحرافی گردید ه تا جایی که برخی از ان بهایی ادعای الوهیت نموده اند. به دلیل وضعیت خاص حاکم بر جامعه ایرانی در عهد قاجار ...
۱۸ اردیبهشت ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ محقق کرمانی policies of qajar government against sheykhie in kerman at the time sheykhie, as a new sect, appeared and was established in kerman, since the establisher and the other leaders of the sect had kinship relation with qajar government, their local power in politics escalated. the abraham family who were the believers of shekhie affected political changes in kerman not only because they were considered as a religious group, but also because they penetrated qajar`s administrative organization and government. therefore, each qajar king, in proportion to his religious interest and condition, applied different religious policies dealing with the abraham family believing in sheykhie to keep balance and prevent disagreement between the present religious sects, sheykhie and motashare`i, in kerman. during the kingdom of mozaffar al-din shah, because of his tendency towards sheykhie, religious and opinionative disagreements reached their pick in that the relations between the two sects turned into an argument. this issue is very significant since it is considered as one of the reasons causing the constitutional revolution.

اطلاعات

  • منبع: http://karmani.blog.ir/1397/03/06/نمونه
  • مطالب مشابه: نمونه
  • کلمات کلیدی: شیخیه ,احمد ,دوره ,فرقه ,amoozeshekarbordi ,اصول ,محقق کرمانی ,احمد احسایی ,کاظم رشتی ,شیخ‌ احمد ,فرقه شیخیه ,ویژه‌ اندیشه‌ سیاسی‌
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.

آخرین مطالب

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها