کتابخانه عمومی آیت الله مردوخ روستای آرندان

وبلاگ با نام کتابخانه عمومی آیت الله مردوخ روستای آرندان
شیوه نامۀ اجرایی هشتمین جشنوارة کتابخوانی رضوی به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۷ اثر با موضوع سیره رضا علیه السلام در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان»،«جوان و بزرگسال» و همچنین بخش «خانوادگی» منتشر شد. نحوه دریافت منابع و پرسشنامه علاقه مندان برای شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می توانند برای دسترسی به منابع این جشنواره به کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. همچنین علاقه مندان می توانند پرسشنامه و فایل pdf منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (www.iranpl.ir) دریافت کنند. نحوه شرکت در مسابقه شرکت کنندگان در رده سنی نوجوان، جوان و بزرگسال می توانند هریک از منابع معرفی شده را انتخاب و به سوالات آن پاسخ دهند. پاسخنامه ارسالی باید در یکی از قالب های فردی یا خانوادگی (۲، ۳، ۴، ۵ نفره و بیشتر) تکمیل و ارسال شود و تکمیل مشخصات فردی (مشخصات شناسنامه ای، کد ملی، تحصیلات، نشانی کامل پست الکترونیکی، شماره تلفن ثابت و همراه) در پاسخنامه ا امی است. همچنین ۲ روش برای شرکت ک ن در مسابقه پیش بینی شده است؛ روش اول: تصویرسازی (نقاشی) از جذاب ترین بخش کتاب به انتخاب کودک روش دوم: ضبط و ارسال فایل ویدئویی از معرفی کتاب ها همراه با خوانش جذاب ترین بخش های کتاب به انتخاب شرکت کنندگان شرکت کنندگان در هر ۲ روش باید صفحه مربوط به بخش معرفی شده و یا تصویرسازی شده از کتاب را قید کنند. به این ترتیب ک ن می توانند با کمک والدین خود، توضیحات اجمالی پیرامون کتاب، بازگویی قصه ای از کتاب، خواندن بخشی از کتاب و ... را با استفاده از گوشی های موبایل، ضبط و در سامانه جشنواره که متعاقبا اعلام خواهد شد با هشتگ #کتابخوانی_رضوی بارگذاری کنند. داوری آثار داوری آثار هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ۱۵ مرداد سال جاری آغاز می شود. اختتامیه این جشنواره نیز در ایام دهه ولایت (دهه اول شهریور) با حضور افراد و خانواده های برگزیده در سطح ملی برگزار خواهد شد. جوایز هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی همچنین ۳۱۳ نفر از برگزیدگان بخش انفرادی علاوه بر دریافت لوح سپاس و تندیس هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، جایزه یک میلیون ریالی نیز دریافت می کنند. علاوه بر این ۸ جایزه ویژه به ۸ برگزیده بخش خانوادگی اهدا می شود. بر این اساس: مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده اول و دوم ۲ نفره، مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده اول ۳ نفره، مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده اول ۴ نفره، مبلغ ۱۵ میلیون ریال به خانواده اول ۵ نفره، مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده دوم ۳ نفره، مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده دوم ۴ نفره، و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده دوم ۵ نفره تعلق خواهد گرفت.

اطلاعات

شیوه نامۀ اجرایی هشتمین جشنوارة کتابخوانی رضوی به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فراخوان هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۷ اثر با موضوع سیره رضا علیه السلام در ۳ رده سنی «کودک»، «نوجوان»،«جوان و بزرگسال» و همچنین بخش «خانوادگی» منتشر شد. نحوه دریافت منابع و پرسشنامه علاقه مندان برای شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی می توانند برای دسترسی به منابع این جشنواره به کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. همچنین علاقه مندان می توانند پرسشنامه و فایل pdf منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی را از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (www.iranpl.ir) دریافت کنند. نحوه شرکت در مسابقه شرکت کنندگان در رده سنی نوجوان، جوان و بزرگسال می توانند هریک از منابع معرفی شده را انتخاب و به سوالات آن پاسخ دهند. پاسخنامه ارسالی باید در یکی از قالب های فردی یا خانوادگی (۲، ۳، ۴، ۵ نفره و بیشتر) تکمیل و ارسال شود و تکمیل مشخصات فردی (مشخصات شناسنامه ای، کد ملی، تحصیلات، نشانی کامل پست الکترونیکی، شماره تلفن ثابت و همراه) در پاسخنامه ا امی است. همچنین ۲ روش برای شرکت ک ن در مسابقه پیش بینی شده است؛ روش اول: تصویرسازی (نقاشی) از جذاب ترین بخش کتاب به انتخاب کودک روش دوم: ضبط و ارسال فایل ویدئویی از معرفی کتاب ها همراه با خوانش جذاب ترین بخش های کتاب به انتخاب شرکت کنندگان شرکت کنندگان در هر ۲ روش باید صفحه مربوط به بخش معرفی شده و یا تصویرسازی شده از کتاب را قید کنند. به این ترتیب ک ن می توانند با کمک والدین خود، توضیحات اجمالی پیرامون کتاب، بازگویی قصه ای از کتاب، خواندن بخشی از کتاب و ... را با استفاده از گوشی های موبایل، ضبط و در سامانه جشنواره که متعاقبا اعلام خواهد شد با هشتگ #کتابخوانی_رضوی بارگذاری کنند. داوری آثار داوری آثار هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ۱۵ مرداد سال جاری آغاز می شود. اختتامیه این جشنواره نیز در ایام دهه ولایت (دهه اول شهریور) با حضور افراد و خانواده های برگزیده در سطح ملی برگزار خواهد شد. جوایز هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی همچنین ۳۱۳ نفر از برگزیدگان بخش انفرادی علاوه بر دریافت لوح سپاس و تندیس هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، جایزه یک میلیون ریالی نیز دریافت می کنند. علاوه بر این ۸ جایزه ویژه به ۸ برگزیده بخش خانوادگی اهدا می شود. بر این اساس: مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده اول و دوم ۲ نفره، مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده اول ۳ نفره، مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده اول ۴ نفره، مبلغ ۱۵ میلیون ریال به خانواده اول ۵ نفره، مبلغ ۵ میلیون ریال به خانواده دوم ۳ نفره، مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به خانواده دوم ۴ نفره، و مبلغ ۱۰ میلیون ریال به خانواده دوم ۵ نفره تعلق خواهد گرفت.

اطلاعات

آدرس کانال تلگرامی ما:

senalib@ کانال اطلاع رسانی کتابخانه ها ی عمومی شهرستان سنندج

اطلاعات

آدرس کانال تلگرامی ما:

senalib@ کانال اطلاع رسانی کتابخانه ها ی عمومی شهرستان سنندج

اطلاعات




این عید فرخنده را به همگی شما عاشقان و دلدادگان صیام تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

اطلاعات




این عید فرخنده را به همگی شما عاشقان و دلدادگان صیام تبریک و تهنیت عرض می نماییم.

اطلاعات

درباره کتاب: عنوان: من پیش از تو موضوع: داستان های انگلیسی
نویسنده : جوجو مویز مترجم : مریم مفتاحی ناشر: آموت
«من پیش از تو» نخستین اثر از جوجو مویز است که به فارسی منتشر می شود. موضوع این رمان موضوع جوان ورزشکاری است که در اوج سلامت و ثروت به سر می برد و در پی یک تصادف قطع نخاع می شود و روی صندلی چرخ دار می نشیند. این مساله زندگی او را دگرگون می کند.

پرستاری که در این رمان هست می خواهد به این ورزشکار نوع دیگری از نگاه را یاد بدهد و او را از خودکشی برهاند. در این کشمکش او به زندگی امیدوار می شود. حتی تا صفحه آ رمان نیز ی نمی داند که چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید برخی ها فکر کنند که این رمان رمانی عاشقانه و رمانتیک است. قسمت دوم این کتاب به اسم پس از تو منتشر شده است . آثاری دیگر این نویسنده :یک بعلاوه یک ،میوه خارجی



اطلاعات

درباره کتاب: عنوان: من پیش از تو موضوع: داستان های انگلیسی
نویسنده : جوجو مویز مترجم : مریم مفتاحی ناشر: آموت
«من پیش از تو» نخستین اثر از جوجو مویز است که به فارسی منتشر می شود. موضوع این رمان موضوع جوان ورزشکاری است که در اوج سلامت و ثروت به سر می برد و در پی یک تصادف قطع نخاع می شود و روی صندلی چرخ دار می نشیند. این مساله زندگی او را دگرگون می کند.

پرستاری که در این رمان هست می خواهد به این ورزشکار نوع دیگری از نگاه را یاد بدهد و او را از خودکشی برهاند. در این کشمکش او به زندگی امیدوار می شود. حتی تا صفحه آ رمان نیز ی نمی داند که چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید برخی ها فکر کنند که این رمان رمانی عاشقانه و رمانتیک است. قسمت دوم این کتاب به اسم پس از تو منتشر شده است . آثاری دیگر این نویسنده :یک بعلاوه یک ،میوه خارجی



اطلاعات

چگونه برای ک ن کتاب بخوانیم؟ کتابخوانی نقشی اساسی در شکل دهی حافظه و مهارت های شناختی ک ن دارد. اما سؤال اینجاست که چطور برای کودک کتاب بخوانیم و چه کتاب هایی برای ک ن در سنین مختلف مناسب است. با خواندن ادامه مطلب می توانید جواب سؤالات خود را بی د. چگونه برای ک ن کتاب بخوانیم؟ به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کوآرتز، والدین تازه وارد اصولاً در ملاقات با متخصص اطفال چندین کتاب برای خواندن برای نوزادان دریافت می کنند و مدام می شنوند که خواندن کتاب برای ک ن تأثیر مهمی بر شکل گیری ذهن شان دارد.

کودکی خوشبخت است که والدینش بدانند کتابخوانی عادت مهمی است و برای آموزش این موضوع به کودک خود تلاش می کنند. چگونه برای ک ن کتاب بخوانیم؟ انتخاب کتاب برای نوزادان کار سخت تری است. سؤال های بسیاری در این زمینه وجود دارد. از چه سنی باید برای نوزاد کتاب خواند؟ آیا باید کتاب های خاصی برای نوزادان خواند؟ آیا کت که برای ک ن می خوانید با کت که برای نوزادان می خوانیم باید تفاوت داشته باشد؟

تحقیقات مؤسسه ملی به شما نشان می دهد کتابخوانی تا چه اندازه بر مغز نوزاد و همچنین شکل گیری رفتارهای اجتماعی اش تأثیرگزار است.

- ک ن را در خواندن کتاب همراهی کنید:
بررسی ها نشان می دهد مزایای کتابخوانی دسته جمعی بر توسعه توانایی های یادگیری شناختی و زبانی بسیار زیاد است و موجب می شود ک ن با مفاهیم انتزاعی آشنا شوند و کلمات متفاوتی بیاموزند.

خواندن کتاب برای نوزاد نیز موجب افزایش علاقه بین نوزاد و والدین می شود و رابطه دو نفره آن ها را گسترش می دهد. در طول روز نیز زمانی لذت بخش را در کنار یکدیگر سپری می کنند. تحقیقات نشان می دهد کتابخوانی گروهی هم کیفیت و هم کمیت میزان مهارت های خوانشی، کلمات و توانایی نوشتن اسم ها را در سنین بالاتر افزایش می دهد. به عبارت دیگر هر چه بیشتر برای نوزادان و ک ن خود کتاب بخوانید و برایتان کتاب بخواند در چهار سالگی تأثیر شگرف آن را مشاهده خواهید کرد.

- تصاویر کتاب ها را به نوزادان خود نشان دهید:
در بررسی مؤسسه یی نوزادان به تصاویر و ع های کتاب واکنش نشان دادند و اگر ع ها به طور منظم به همراه اسم شان آمده باشد توانایی یادگیری ک ن را افزایش می دهند. بهتر است برای نوزادان کتاب هایی را انتخاب کنید که پر از اسامی مختلف باشد تا کیفیت کتابخوانی شما با کودک افزایش یابد و به یادگیری و افزایش ظرفیت مغز منجر شود. ک ن پس از مدتی از این نوع یادگیری بهره می گیرند و موضوعات را به اتفاقات دیگر زندگی خود نیز تعمیم می‎ دهند و مغزشان پاسخ های واکنشی مناسب تری از خود بروز می دهد.

مؤسسه ملی برای انجام آزمایشات خود از نوزادان شش ماهه بهره گرفته و علاقه آنان به شخصیت ها و تصاویر جدید را مورد آزمایش و مشاهده قرار داد، و از نوارهای مغزی مختلف برای اندازه گیری میزان ع العمل نوزاد بهره گرفت. نتایج نشان می دهد نوزادان شش ماهه هنگام نگاه به تصاویر موجود در کامپیوتر و کتاب قادر هستند تصاویر مختلف را از هم تمییز دهند.

همچنین متخصصان با استفاده از تکنولوژی دنبال چشم، نگاه ک ن را بررسی کرده و متوجه شدند که ک ن به چه عضوی از بدن شخصیت های داستان علاقه نشان می دهند و چه مدت به آن خیره می شوند.

سپس والدین به سه دسته مختلف تقسیم شدند؛ یک گروه برای این نوزدان کت خواندند که دارای شش شخصیت متفاوت بود؛ شخصیت هایی که نوزادان پیش از این ندیده بودند. گروهی دیگر کت را خواندند که شخصیت هایش اسامی مشخصی نداشت و سومین گروه نیز هیچ کت برای نوزادان خود نخواندند.

پس از سه ماه نوزادان و والدین شان بار دیگر به آزمایشگاه فرخوانده شدند تا توجه نوزادانشان به کتب داستانی بررسی شود. نتایج نشان داد فقط توجه ک ن گروه اول که شخصیت های متمایزی را یاد گرفته بودند افزایش یافته است.

نتیجه کلی این بررسی نشان داد نوزادان در سنین کم قادر هستند از برچسب ها و عناوین بهره بگیرند و دنیای اطراف خود را بشناسند و همچینین کتابخوانی والدین برای فرزند تأثیر به سزایی در افزایش رشد مغز نوزاد در سال اول زندگی دارد.

این موسسه از والدین خواست توجه کنند کتاب هایی که برای نوزادان شش یا نه ماهه می خوانند باید با کتاب هایی که برای کودک در دو سالگی می خوانند تفاوت داشته باشد. زیرا کودک در دو سالگی به تدریج آماده می شود تا کتابخوانی را به تنهایی تجربه کند. برای به دست آوردن نتیجه مناسب در دوره نوزادی فرزندتان بهتر است به نوع کتاب هایی که برایش می خوانید توجه بیشتری کنید.

بهتر است برای نوزادان کتاب هایی را انتخاب کنید که پر از اسامی مختلف باشد تا کیفیت کتابخوانی شما با کودک افزایش یابد و به یادگیری و افزایش ظرفیت مغز منجر شود. همه نوزادان خاص هستند بنابراین والدین باید آثاری را انتخاب کنند که توجه فرزندشان را جلب کند. در میانه کتابخوانی از فرزند خود اسم شخصیت ها را بپرسید و سپس به خواندن ادامه دهید.

انسان در سنین کودکی توانایی یادگیری بالایی دارد و با آموزش به مغز انسان می توان آینده کودک را تضمین کرد پس بهتر است کتاب خواندن برای ک ن را جدی بگیرید.

اطلاعات



نویسنده : آنتوان دو سنت اگزوپری برگرداننده : محمد قاضی ،احمد شاملو ناشر : انتشارات گالیمار کتاب شازده کوچولو از زبان خلبانی روایت می شود که هواپیمایش در یکی از صحراهای دوردست آفریقا اب شده است و آن جا با موجود کوچک عجیبی آشنا می شود: شازده کوچولو. که از سیاره ای دوردست به زمین آمده است. شازده کوچولو بسیار کنجکاو و دوست داشتنی است و در ضمن این که سؤالاتش را از خلبان می پرسد و با او حرف می زند، ماجرای سفرش را نیز برای او تعریف می کند: او از سیارۀ بسیار کوچکی آمده است که در آن تنها زندگی می کرده است. روزی متوجه روییدنِ گل زیبایی در سیاره اش می شود و بعد از بگومگویی که با گلش می کند، قصد می کند که سیاره اش را ترک کند. او سفرش را آغاز می کند و به سیارات مختلفی می رود که زمین، آ ین آن هاست. در سیارۀ اول یک پادشاه زندگی می کند که به دنبال یک رعیت است و از شازده کوچولو می خواهد رعیت او باشد؛ سیارۀ دوم خانۀ مردی خودپسند است که دوست دارد شازده کوچولو ستایش گر او باشد؛ سیارۀ سوم جایگاه می خواره ای است که مدام می خورد تا می خواره بودنش را فراموش کند؛ در سیارۀ چهارم تاجری زندگی می کند که مدام در حال شمردن و تملک چیزها، همۀ چیزها حتا ستارگان و سیاره هاست و درگیر عدد و رقم است؛ در سیارۀ پنجم شازده کوچولو به فانوس بانی برمی خورد که موظف است هر یک دقیقه، فانوس سیاره را روشن و خاموش کند چون سیاره بسیار کوچک است و هر یک دقیقه به دور خودش می چرخد و شب و روزش بسیار کوتاه است؛ شازده کوچولو در سیارۀ ششم جغرافی دانی را می بیند که مدام مشغول ثبت چیزها در کتاب های قطور خود است اما او گل ها را چون «فانی» هستند در کتاب های خود ثبت نمی کند. شازده کوچولو نهایتاً به زمین فرود می آید؛ در صحرای بی آب و علفی در آفریقا. او ماری را می بیند که به او می گوید حتی اگر پیش آدم ها هم برود احساس تنهایی خواهد کرد و به او قول می دهد که اگر روزی دلش خواست دوباره به سیاره اش برگردد، می تواند او را با قدرت جادویی اش دوباره به آن جا برگرداند؛ زیرا او حلال تمام معماها و مشکلات است. او پس از آن به گلی برمی خورد که روزی عبور کاروانی را از صحرا دیده و به همین دلیل تعداد آدم ها را شش هفت تا می داند که چون ریشه ندارند، باد آن ها را این طرف و آن طرف می برد. شازده کوچولو از کوهی بالا می رود و هرچه سلام می کند، تنها تکرار صدای خودش را می شنود و گمان می کند زمین سیارۀ عجیبی است که آدم هایش هرچه را می شنوند، تکرار می کند در حالی که در سیارۀ خودش گلی داشته که همیشه اول حرف می زده. او همچنین به باغ گلی برمی خورد که پر از گل های زیبا همانند گل خودش در سیارۀ خودش هستند، می فهمد گلش به دروغ خودش را تنها گل جهان می دانسته. اما در ادامه با روباهی آشنا می شود که نگاهش را به گلش تغییر می دهد زیرا با او دربارۀ اهلی شدن و وابستگی و زمانی صحبت می کند که او برای گلش گذرانده و همین، باعث می شود که گلِ او برای او یگانه باشد. در انتهای داستان، عاقبت شازده کوچولو نزد مار بازمی گردد تا به قولش وفا کند و او را به سیارۀ خودش بازگرداند…

اطلاعات


قابل توجه اعضای محترم کتابخانه
به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان جرایم دیر کرد کتابهای دارای تاخیر که از تاریخ 27 اردیبهشت الی 24
داد به کتابخانه بازگردانده شود مورد بخشودگی قرار می گیرد.شرط لازم برای بخشودگی جرایم
بازگرداندن کلیه ی کتاب های دارای تاخیر می باشد.

اطلاعات

قابل توجه اعضای محترم کتابخانه
به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان جرایم دیر کرد کتابهای دارای تاخیر که از تاریخ 27 اردیبهشت الی 24
داد به کتابخانه بازگردانده شود مورد بخشودگی قرار می گیرد.شرط لازم برای بخشودگی جرایم
بازگرداندن کلیه ی کتاب های دارای تاخیر می باشد.

اطلاعات



آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی به نام خداوند جان و د خاندان مردوخیان کردستان یکی از کهنترین خاندانهای معنویت گستر و مروج عرفان و شریعت ی در کردستان ایران، خاندان مردوخیان اورامان می باشد که قرنها است از به کردستان اورامان مهاجرت نموده اند و پس از ورود به این سرزمین کوهستانی و صعب العبور، مورد توجه و تکریم اهالی آن سامان قرار گرفته اند و سجایای ممتاز و حسن سلوک ایشان در نظر اهالی آن دیار جلوه گریها داشته است و هم ازینرو مؤمنان و جویندگان نور معرفت از هر سو بر گرد شمع وجودشان پروانه آسا حلقه زده اند و از انوار وجود معنویت گسترشان مستفیض و بهره یاب گشته اند. نخستین شخصیت برجسته خاندان مشایخ مردوخی اورامان، محمِد بابامردوخه بوده که در قرن هشتم هجری قمری به محلّی که بعدها به مناسبت ورود ایشان «دشت شامیان» نام گرفته، وارد گردیده است. مؤلّف تاریخ کُرد و کردستان در زمینه تاریخ و نحوه ورود و چگونگی انتشار خاندان مشایخ و عرفای مردوخی در سرزمینهای کُردنشین خاورمیانه و دیگر بلاد ی، می نویسد: «درویش محمِد مردوخ شهیر به بابا مردوخه که اعلیجد مشایخ و موالی مردوخی صفحه کردستان است. اهل قریه مردوخ از توابع شام بوده.. در سنه 737 هجری هنگام استیلای شیخ حسن جلایری بر آذربایجان و بغداد که ت آلیخانی در عراق تشکیل شد. بابا مردوخه با جمعی از اقوام و خویشاوندان خود از شام به خاک اورامان هجرت نموده مدتی در دشت شامیان که به همین مناسبت به این اسم مسمی گشته سیاه چادر زده و س ت کرده اند. اهالی اورامان و اطراف آن مراتب زهد و ریاضت و پرهیزکاری بابامردوخه را مشاهده نموده اند. اعتقاد کامل نسبت به او پیدا کرده عموماً مرید او شده اند و از صمیم قلب او را پرستش کرده اند و در معنی مقام قطبیت و غوثیت را در آن محال پیدا کرده است و او را بابا مردوخه خطاب نموده اند و پس از فوتش مردمان اطراف و نواحی او را پیرمحمد اورامی گفته اند.. بابامردوخه.. از جمله نود و نه پیر کبار اورامان است. مرقد او در شهر اورامان می باشد. عموم مشایخ مردوخی از او تشکیل سلسله داده اند. کلمه بابا دل دارد بر اینکه درویش میرمحمد مردوخ سید بوده است؛ زیرا اهالی اورامان کلمه بابا را فقط بر سید اطلاق کرده اند.. بابامردوخه در سنه 680 هجری متولد شده و در نود و نه سالگی متأهل گشته. در سنه 790 فوت نموده. صد و ده سال عمر کرده است.. در سنه 778 در زمان اسعد ملقب به جیاشا ـ یعنی هنگام سلطنت سلطان مرادخان اول در مملکت عثمانی ـ بر حسب خواهش پیرشهریار اورامی، دختر شیخ شهاب الدین دزآوری را عقد نموده .. از او یک پسر متولد شده، اسم او را مولانا گشایش گذاشته اند. پس از بلوغ در نزد شیخ حسن مولاناباد تحصیل علم کرده و به اورامان مراجعت نموده و به مولانا گشایش اشتهار یافته است. مولانا گشایش در سنه 842 شروع به تبلیغ و نشر احکام نموده در سنه 873 از دنیا درگذشته است از او دو پسر بجا مانده. عباس اعلیجد قضات اورامان است و عبدالغفار اعلیجد مشایخ دگاشیخان و تخته و باقل آباد و قزلبلاق و هزارکانیان و میرگه سار و دژن و تنگیسر و کاشتر و محال قره داغ و نواحی سلیمانیه و شهر سنه دژ و سائر مشابخ مردوخی است که به بغداد و بیروت و مصر و ازمیر و سائر ممالک خارجه پراکنده شده اند.» شجره نامه خاندان مشایخ مردوخی از سادات حسنی نسب کردستان شجره نامه خاندان آیت الله شیخ محمد مردوخ کُردستانی (رحمهالله علیه) رشته نسبی آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی، بر اساس شجره نامه این خاندان که به مْهر علما و مشایخ کبار کردستان ور گردیده و مورد تأیید قرار گرفته، از این قرار است: شیخ محمد مردوخ ملقب به «جمال الدین» و شهیر به «آیت الله کُردستانی» بن شیخ عبدالمؤمن ، بن حاج شیخ جمال الدین ، بن شیخ عبدالمؤمن ، بن شیخ شمس الدین، بن شیخ عبدالغفار، بن شیخ شمس الدین ولی، بن شیخ عبدالغفار، بن مولانا گشایش، بن محمد شهیر به «بابا مردوخه»، بن شیخ یوسف، بن شیخ سلیمان، بن شیخ محمد نسیم، بن شیخ عبدالکریم، بن شیخ شهاب الدین، بن شیخ عبدالله، بن شیخ قاسم، بن شیخ اسمعیل، بن شیخ ابراهیم، بن شیخ عبدالله، بن شیخ عیسی، بن شیخ حسین، بن شیخ محمد علی، بن سید حسن طبرستانی، بن زید، بن محمد قائم بالحق، بن زید، بن محمد، بن ابومحمد اسمعیل، بن ابومحمد حسن، بن ابوالحسن زید (الجواد الابلج)، بن حضرت حسن مجتبی (رض)، بن حضرت المؤمنین علی بن طالب (کرم الله وجهه) و حضرت سیده النساء العالمین فاطمه ا هراء (رضی الله عنها و سلام الله علیها) بنت سیدنا و مولانا محمِد رسول الله (صلی الله تعالی علیه و سلّم). شیخ محمد مردوخ درشب 27 رجب 1297 هجری قمری مطابق با 1259 هجری شمسی در سنندج ولادت یافته و بسال 1354 هجری شمسی مطابق با 1395 هجری قمری در سنندج، بسن 98 سالگی، جان به جان آفرین تسلیم نموده، و بر فراز تپه ای در روستای نوره واقع در سنندج، روی در نقاب خاک کشیده است. وی یکی از برجستگان بلند آوازه و نوابغ خاندان سادات مردوخی و از علمای طراز اول کردستان و بشمار است. وی در جمیع علوم معقول و منقول عصر خویش و کلیه شاخه های علوم ی صاحبنظر و شناخته شده و در زمینه های متنوعی از این عرصه گسترده، دارای تألیفات و رسالات ارزشمند بوده است که بسیاری از این آثار منتشر گردیده است. افزون بر موارد یادشده فوق، وی در رشته های گوناگونی از صنایع و هنرهای زیبا مهارت و تبحر چشمگیری داشته است. شیخ محمد مردوخ علاوه بر قابلیتهای خداداد مذکور، در زمره ادبای توانای کُرد محسوب می گردد؛ به طوریکه به اغلب گویشهای زبان کُردی تسلط داشته و در همین زمینه واژه نامه ای موسوم به فرهنگ سه زبانه کردی/ فارسی/ عربی تألیف نموده است. نیز وی از ذوق و قریحه شاعری برخوردار بوده و به سه زبان کردی و فارسی و عربی، در مناسبتهای مختلف شعر سروده است. مضامین اشعارش گاهی نعت و مدح (ص) و وصف طبیعت، و زمانی فلسفه و قضایای علمی و مسایل دینی، و گاهگاهی هجو، اما بیشتر اوقات اجتماعی بوده و جهت تنویر افکار عمومی سروده شده است. وی در اشعار و منظومه هایش ابتدا «اخگر» و بعدها «آیت» تخلص می نموده است. دیوان اشعارش توسط خود او در سال 1352 هجری شمسی گردآوری و بازنویسی شده است، موجود می باشد، ولی تاکنون به چاپ نرسیده است. آن بخش از تألیفات شیخ محمد مردوخ که به طبع رسیده است، به شصت اثر بالغ می گردد که مشهورترین آنها عبارتند از: تاریخ کرد و کردستان در دو مجلد؛ فرهنگ مردوخ در دو مجلد؛ فقه محمدی در چهار مجلد؛ اصول فقه؛ صرف محمدی؛ نحو محمدی؛ منطق محمدی؛ حساب و هندسه و جبر و مقابله؛ مواریث؛ رموز آفرینش؛ خلاصه الاحکام؛ منتخب الخواص؛ عقیده ی؛ اصلاح مصطلحات؛ ندای اتحاد؛ حل اختلاف؛ بطلان تثلیث؛ رد ب و بهایی؛ دستور حضرت (ع) به مالک اشتر؛ برجستگان جهان؛ منظومه شطرنج نامه کردی؛ شطرنج نامه به فارسی؛ زمین و انسان؛ دین و آیین؛ ام الکتاب؛ مناسک حج؛ دانش و دین؛ رهنمای سعادت؛ چاره بدبختی؛ بشر؛ سرمایه هدایت؛ مائده؛ گفتارها؛ جهان نما و .. شیخ محمد مردوخ علاوه بر فعالیتهای گسترده علمی ـ دینی، در عرصه های اجتماعی و عصر و دوره خویش مشارکت فعال داشته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1ـ شیخ محمد مردوخ از حامیان مشروطیت، و از یاران و همفکران آقا شیخ فضل الله نوری بوده است. 2ـ شیخ محمد مردوخ یکی از مجاهدان کرد مسلمان در جنگ بین الملل اول بوده و همراه با مشایخ نقشبندی اورامان در جهاد علیه روسیه تزاری شرکت داشته است. 3ـ شیخ محمد مردوخ از ون طرفدار وحدت ی و تقریب مسلمان بوده و در راستای این هدف مقدس، به شیوه های گوناگونی از زمینه سازیهای فرهنگی و اجتماعی دست زده است؛ از جمله برای اولین بار در کردستان و شهر سنندج، یک دستگاه چاپ سربی وارد کرده و برای تنویر افکار عمومی رو مه ندای اتحاد را منتشر ساخته است. 4ـ شیخ محمد مردوخ در خلال دهه هایی از عمر خویش با ظلم حکام و نفوذ متنفذین محلی مبارزه کرده و در این راه، مشکلات و گرفتاریهای فراوانی را تحمل نموده است. حتی پنج بار به طور مشخص به جان وی سوءقصد شده که در هر پنج بار به سلامت از مهلکه رسته است. به اختصار، وی در عهد شش پادشاه و قریب به یک قرن زیسته؛ در حدود هشتاد سال (از 1314 تا حوالی 1386 هجری قمری) با مسایل دینی، اجتماعی، فرهنگی و جامعه خویش به طور فعال رویاروی بوده؛ م از یکصد کتاب و رساله تألیف و تصنیف نموده؛ و همانطوریکه خود وی مدعی بوده که بیست وسه سال پیش از مرگش تاریخ وفات خویش را پیش بینی نموده، در حالیکه از مال دنیا هیچ اندوخته و نقدینه ای بر جای ننهاده، به مرگ طبیعی درگذشته است. بنا به دستخطّی که از آیت الله شیخ محمد مردوخ در دست است، و همچنین بر اساس روایات شفاهی مردم کردستان، و نیز بر اساس دیگر منابع مکتوب در این زمینه، وی در سال 1327 هجری شمسی زمان مرگ خویش را بسال 1354 هجری شمسی، پیش بینی نموده و مکتوب حاوی خبر مذکور را به دوستان و برخی از معتمدین شهر سنندج س است. به دیگر بیان، مردوخ 27 سال قبل از وفاتش، تاریخ پرواز جان از قفسِ تنش را مشخص نموده و بنا به تعبیر خود او، یار مؤتمٍنش ـ خداوند ـ این موضوع را پیشاپیش از طریق الهام، به او خبر داده است. این موضوع را مرحوم احمد حواری نسب در تکمله ای که بر ترجمه کتاب «دانشمندان کرد در خدمت علم و دین» نگاشته، متذکّر گردیده است: «او در سال 1327 شمسی مطابق دستخط موجود، مرگ خود را در سال 1354 پیش بینی نموده بود که در شب بیست و یکم شهریور همان سال مطابق با پنجم رمضان المبارک قمری فرمان حق را لبیک گفته به سرای جاوید شتافت»[1].

اطلاعات

  • منبع: http://mardokhplib.blog.ir/1397/03/18/mardokhplib.blog.ir
  • مطالب مشابه: آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی
  • کلمات کلیدی: محمد ,مردوخ ,هجری ,نموده ,بوده ,کردستان ,محمد مردوخ ,هجری قمری ,هجری شمسی ,بابا مردوخه , ، ,تنویر افکار عمومی ,محمد مردوخ علاوه ,خاندان مشایخ مردو
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.


آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی به نام خداوند جان و د خاندان مردوخیان کردستان یکی از کهنترین خاندانهای معنویت گستر و مروج عرفان و شریعت ی در کردستان ایران، خاندان مردوخیان اورامان می باشد که قرنها است از به کردستان اورامان مهاجرت نموده اند و پس از ورود به این سرزمین کوهستانی و صعب العبور، مورد توجه و تکریم اهالی آن سامان قرار گرفته اند و سجایای ممتاز و حسن سلوک ایشان در نظر اهالی آن دیار جلوه گریها داشته است و هم ازینرو مؤمنان و جویندگان نور معرفت از هر سو بر گرد شمع وجودشان پروانه آسا حلقه زده اند و از انوار وجود معنویت گسترشان مستفیض و بهره یاب گشته اند. نخستین شخصیت برجسته خاندان مشایخ مردوخی اورامان، محمِد بابامردوخه بوده که در قرن هشتم هجری قمری به محلّی که بعدها به مناسبت ورود ایشان «دشت شامیان» نام گرفته، وارد گردیده است. مؤلّف تاریخ کُرد و کردستان در زمینه تاریخ و نحوه ورود و چگونگی انتشار خاندان مشایخ و عرفای مردوخی در سرزمینهای کُردنشین خاورمیانه و دیگر بلاد ی، می نویسد: «درویش محمِد مردوخ شهیر به بابا مردوخه که اعلیجد مشایخ و موالی مردوخی صفحه کردستان است. اهل قریه مردوخ از توابع شام بوده.. در سنه 737 هجری هنگام استیلای شیخ حسن جلایری بر آذربایجان و بغداد که ت آلیخانی در عراق تشکیل شد. بابا مردوخه با جمعی از اقوام و خویشاوندان خود از شام به خاک اورامان هجرت نموده مدتی در دشت شامیان که به همین مناسبت به این اسم مسمی گشته سیاه چادر زده و س ت کرده اند. اهالی اورامان و اطراف آن مراتب زهد و ریاضت و پرهیزکاری بابامردوخه را مشاهده نموده اند. اعتقاد کامل نسبت به او پیدا کرده عموماً مرید او شده اند و از صمیم قلب او را پرستش کرده اند و در معنی مقام قطبیت و غوثیت را در آن محال پیدا کرده است و او را بابا مردوخه خطاب نموده اند و پس از فوتش مردمان اطراف و نواحی او را پیرمحمد اورامی گفته اند.. بابامردوخه.. از جمله نود و نه پیر کبار اورامان است. مرقد او در شهر اورامان می باشد. عموم مشایخ مردوخی از او تشکیل سلسله داده اند. کلمه بابا دل دارد بر اینکه درویش میرمحمد مردوخ سید بوده است؛ زیرا اهالی اورامان کلمه بابا را فقط بر سید اطلاق کرده اند.. بابامردوخه در سنه 680 هجری متولد شده و در نود و نه سالگی متأهل گشته. در سنه 790 فوت نموده. صد و ده سال عمر کرده است.. در سنه 778 در زمان اسعد ملقب به جیاشا ـ یعنی هنگام سلطنت سلطان مرادخان اول در مملکت عثمانی ـ بر حسب خواهش پیرشهریار اورامی، دختر شیخ شهاب الدین دزآوری را عقد نموده .. از او یک پسر متولد شده، اسم او را مولانا گشایش گذاشته اند. پس از بلوغ در نزد شیخ حسن مولاناباد تحصیل علم کرده و به اورامان مراجعت نموده و به مولانا گشایش اشتهار یافته است. مولانا گشایش در سنه 842 شروع به تبلیغ و نشر احکام نموده در سنه 873 از دنیا درگذشته است از او دو پسر بجا مانده. عباس اعلیجد قضات اورامان است و عبدالغفار اعلیجد مشایخ دگاشیخان و تخته و باقل آباد و قزلبلاق و هزارکانیان و میرگه سار و دژن و تنگیسر و کاشتر و محال قره داغ و نواحی سلیمانیه و شهر سنه دژ و سائر مشابخ مردوخی است که به بغداد و بیروت و مصر و ازمیر و سائر ممالک خارجه پراکنده شده اند.» شجره نامه خاندان مشایخ مردوخی از سادات حسنی نسب کردستان شجره نامه خاندان آیت الله شیخ محمد مردوخ کُردستانی (رحمهالله علیه) رشته نسبی آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی، بر اساس شجره نامه این خاندان که به مْهر علما و مشایخ کبار کردستان ور گردیده و مورد تأیید قرار گرفته، از این قرار است: شیخ محمد مردوخ ملقب به «جمال الدین» و شهیر به «آیت الله کُردستانی» بن شیخ عبدالمؤمن ، بن حاج شیخ جمال الدین ، بن شیخ عبدالمؤمن ، بن شیخ شمس الدین، بن شیخ عبدالغفار، بن شیخ شمس الدین ولی، بن شیخ عبدالغفار، بن مولانا گشایش، بن محمد شهیر به «بابا مردوخه»، بن شیخ یوسف، بن شیخ سلیمان، بن شیخ محمد نسیم، بن شیخ عبدالکریم، بن شیخ شهاب الدین، بن شیخ عبدالله، بن شیخ قاسم، بن شیخ اسمعیل، بن شیخ ابراهیم، بن شیخ عبدالله، بن شیخ عیسی، بن شیخ حسین، بن شیخ محمد علی، بن سید حسن طبرستانی، بن زید، بن محمد قائم بالحق، بن زید، بن محمد، بن ابومحمد اسمعیل، بن ابومحمد حسن، بن ابوالحسن زید (الجواد الابلج)، بن حضرت حسن مجتبی (رض)، بن حضرت المؤمنین علی بن طالب (کرم الله وجهه) و حضرت سیده النساء العالمین فاطمه ا هراء (رضی الله عنها و سلام الله علیها) بنت سیدنا و مولانا محمِد رسول الله (صلی الله تعالی علیه و سلّم). شیخ محمد مردوخ درشب 27 رجب 1297 هجری قمری مطابق با 1259 هجری شمسی در سنندج ولادت یافته و بسال 1354 هجری شمسی مطابق با 1395 هجری قمری در سنندج، بسن 98 سالگی، جان به جان آفرین تسلیم نموده، و بر فراز تپه ای در روستای نوره واقع در سنندج، روی در نقاب خاک کشیده است. وی یکی از برجستگان بلند آوازه و نوابغ خاندان سادات مردوخی و از علمای طراز اول کردستان و بشمار است. وی در جمیع علوم معقول و منقول عصر خویش و کلیه شاخه های علوم ی صاحبنظر و شناخته شده و در زمینه های متنوعی از این عرصه گسترده، دارای تألیفات و رسالات ارزشمند بوده است که بسیاری از این آثار منتشر گردیده است. افزون بر موارد یادشده فوق، وی در رشته های گوناگونی از صنایع و هنرهای زیبا مهارت و تبحر چشمگیری داشته است. شیخ محمد مردوخ علاوه بر قابلیتهای خداداد مذکور، در زمره ادبای توانای کُرد محسوب می گردد؛ به طوریکه به اغلب گویشهای زبان کُردی تسلط داشته و در همین زمینه واژه نامه ای موسوم به فرهنگ سه زبانه کردی/ فارسی/ عربی تألیف نموده است. نیز وی از ذوق و قریحه شاعری برخوردار بوده و به سه زبان کردی و فارسی و عربی، در مناسبتهای مختلف شعر سروده است. مضامین اشعارش گاهی نعت و مدح (ص) و وصف طبیعت، و زمانی فلسفه و قضایای علمی و مسایل دینی، و گاهگاهی هجو، اما بیشتر اوقات اجتماعی بوده و جهت تنویر افکار عمومی سروده شده است. وی در اشعار و منظومه هایش ابتدا «اخگر» و بعدها «آیت» تخلص می نموده است. دیوان اشعارش توسط خود او در سال 1352 هجری شمسی گردآوری و بازنویسی شده است، موجود می باشد، ولی تاکنون به چاپ نرسیده است. آن بخش از تألیفات شیخ محمد مردوخ که به طبع رسیده است، به شصت اثر بالغ می گردد که مشهورترین آنها عبارتند از: تاریخ کرد و کردستان در دو مجلد؛ فرهنگ مردوخ در دو مجلد؛ فقه محمدی در چهار مجلد؛ اصول فقه؛ صرف محمدی؛ نحو محمدی؛ منطق محمدی؛ حساب و هندسه و جبر و مقابله؛ مواریث؛ رموز آفرینش؛ خلاصه الاحکام؛ منتخب الخواص؛ عقیده ی؛ اصلاح مصطلحات؛ ندای اتحاد؛ حل اختلاف؛ بطلان تثلیث؛ رد ب و بهایی؛ دستور حضرت (ع) به مالک اشتر؛ برجستگان جهان؛ منظومه شطرنج نامه کردی؛ شطرنج نامه به فارسی؛ زمین و انسان؛ دین و آیین؛ ام الکتاب؛ مناسک حج؛ دانش و دین؛ رهنمای سعادت؛ چاره بدبختی؛ بشر؛ سرمایه هدایت؛ مائده؛ گفتارها؛ جهان نما و .. شیخ محمد مردوخ علاوه بر فعالیتهای گسترده علمی ـ دینی، در عرصه های اجتماعی و عصر و دوره خویش مشارکت فعال داشته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1ـ شیخ محمد مردوخ از حامیان مشروطیت، و از یاران و همفکران آقا شیخ فضل الله نوری بوده است. 2ـ شیخ محمد مردوخ یکی از مجاهدان کرد مسلمان در جنگ بین الملل اول بوده و همراه با مشایخ نقشبندی اورامان در جهاد علیه روسیه تزاری شرکت داشته است. 3ـ شیخ محمد مردوخ از ون طرفدار وحدت ی و تقریب مسلمان بوده و در راستای این هدف مقدس، به شیوه های گوناگونی از زمینه سازیهای فرهنگی و اجتماعی دست زده است؛ از جمله برای اولین بار در کردستان و شهر سنندج، یک دستگاه چاپ سربی وارد کرده و برای تنویر افکار عمومی رو مه ندای اتحاد را منتشر ساخته است. 4ـ شیخ محمد مردوخ در خلال دهه هایی از عمر خویش با ظلم حکام و نفوذ متنفذین محلی مبارزه کرده و در این راه، مشکلات و گرفتاریهای فراوانی را تحمل نموده است. حتی پنج بار به طور مشخص به جان وی سوءقصد شده که در هر پنج بار به سلامت از مهلکه رسته است. به اختصار، وی در عهد شش پادشاه و قریب به یک قرن زیسته؛ در حدود هشتاد سال (از 1314 تا حوالی 1386 هجری قمری) با مسایل دینی، اجتماعی، فرهنگی و جامعه خویش به طور فعال رویاروی بوده؛ م از یکصد کتاب و رساله تألیف و تصنیف نموده؛ و همانطوریکه خود وی مدعی بوده که بیست وسه سال پیش از مرگش تاریخ وفات خویش را پیش بینی نموده، در حالیکه از مال دنیا هیچ اندوخته و نقدینه ای بر جای ننهاده، به مرگ طبیعی درگذشته است. بنا به دستخطّی که از آیت الله شیخ محمد مردوخ در دست است، و همچنین بر اساس روایات شفاهی مردم کردستان، و نیز بر اساس دیگر منابع مکتوب در این زمینه، وی در سال 1327 هجری شمسی زمان مرگ خویش را بسال 1354 هجری شمسی، پیش بینی نموده و مکتوب حاوی خبر مذکور را به دوستان و برخی از معتمدین شهر سنندج س است. به دیگر بیان، مردوخ 27 سال قبل از وفاتش، تاریخ پرواز جان از قفسِ تنش را مشخص نموده و بنا به تعبیر خود او، یار مؤتمٍنش ـ خداوند ـ این موضوع را پیشاپیش از طریق الهام، به او خبر داده است. این موضوع را مرحوم احمد حواری نسب در تکمله ای که بر ترجمه کتاب «دانشمندان کرد در خدمت علم و دین» نگاشته، متذکّر گردیده است: «او در سال 1327 شمسی مطابق دستخط موجود، مرگ خود را در سال 1354 پیش بینی نموده بود که در شب بیست و یکم شهریور همان سال مطابق با پنجم رمضان المبارک قمری فرمان حق را لبیک گفته به سرای جاوید شتافت»[1].

اطلاعات

  • منبع: http://mardokhplib.blog.ir/1397/03/18/mardokhplib.blog.ir
  • مطالب مشابه: آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی
  • کلمات کلیدی: محمد ,مردوخ ,هجری ,نموده ,بوده ,کردستان ,محمد مردوخ ,هجری قمری ,هجری شمسی ,بابا مردوخه , ، ,تنویر افکار عمومی ,محمد مردوخ علاوه ,خاندان مشایخ مردو
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.
شرایط عضویت در کتابخانه عمومی آیت الله مردوخ

1. ارائه اصل کارت ملی یا شناسنامه 2. یک قطعه ع 3*4
3. پرداخت حق عضویت سالانه: کودک ونوجوان (تا 14 سال): مبلغ 15000 ریال
بزرگسال: مبلغ 25000 ریال

اطلاعات

شرایط عضویت در کتابخانه عمومی آیت الله مردوخ

1. ارائه اصل کارت ملی یا شناسنامه 2. یک قطعه ع 3*4
3. پرداخت حق عضویت سالانه: کودک ونوجوان (تا 14 سال): مبلغ 15000 ریال
بزرگسال: مبلغ 25000 ریال

اطلاعات

با معرفی ۴ عنوان اثر؛ کتاب های طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه معرفی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با فرارسیدن دومین ماه از بهار در سال ۱۳۹۷، طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه با معرفی ۴ اثر با موضوعات جهان بینی قرآنی، دفاع مقدس، رمان ایرانی و کودک و نوجوان ارائه شد که بر این اساس «انسان شناسی قرآن» مجموعه سخنرانی های شهید مرتضی مطهری از نشر صدرا، «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی از نشر سوره مهر، «زایو» نوشته مصطفی رضایی کلورزی از نشر کتابستان معرفت و »داستان های موموشی» نوشته کلر ژوبرت از انتشارات دانش نگار به علاقه مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.
برای مشاهده معرفی کتاب های طرح کتاب خوان اردیبهشت ماه، روی لینک زیر کلیک کنید: معرفی کتاب های اردیبهشت ماه




انسان شناسی قرآن نوشته: مرتضی مطهری انتشارات: صدرا تعداد صفحات: ۲۹۳




فرنگیس نویسنده: مهناز فتاحی نـاشـر: سوره مهر تعداد صفحات: ۳۵۶



زایو نویسنده: مصطفی رضایی کلورزی ناشر: کتابستان معرفت تعداد صفحات: ۲۹۲





داستان های موموشی نویسنده و تصویرگر: کلر ژوبرت نـاشـر: دانش نگار تعداد صفحات: ۴۸ صفحه (دو جلدی)

اطلاعات

  • منبع: http://mardokhplib.blog.ir/1397/02/15/کتاب-خوان-اردیبهشت-ماه-97
  • مطالب مشابه: کتاب خوان اردیبهشت ماه 97
  • کلمات کلیدی: اردیبهشت ,نوشته ,کتاب ,صفحات ,نویسنده ,معرفی ,تعداد صفحات ,کتاب‌خوان اردیبهشت ,کتابستان معرفت ,رضایی کلورزی ,مصطفی رضایی ,مصطفی رضایی کلورزی
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.
کتاب های «نشان سرخ دلیری»، «باغ مالو»، «یک سیب شیرین» و «صد و ده داستان دوران جوانی المومنین علی(ع)» در قالب طرح کتاب خوان داد ماه ۱۳۹۷ برای علاقه مندان به کتابخوانی معرفی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طرح کتاب خوان داماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ «نشان سرخ دلیری» نوشته استیفن کرین و ترجمه غفور آلبا از انتشارات کبیر، «باغ مالو» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، «یک سیب شیرین» نوشته غلامرضا بکتاش از انتشارات سوره مهر و «صد و ده داستان دوران جوانی المومنین علی(ع)» گ ردآوری شده توسط دف ت ر م ش اور رئ ی س س ازم ان ص دا و س ی م ا از انتشارات سروش در ام ور ج وان ان به علاقه مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.

«جوانمردترین جوان»


عنوان کتاب: ۱۱۰ داستان دوران جوانی المؤمنین علی علیه السلام گردآور: دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان نـاشـر: انتشارات سروش تعداد صفحات: ۱۳۶ «۱۱۰داستان دوران جوانی المؤمنین علی علیه السلام» از بهترین منابعی است که می تواند الگویی شایسته از زندگی سراسر برکت جوانمردترین جوان تاریخ را به جوانان ما ارائه دهد؛ الگوی کاملی که از نوجوانی تا شهادتش در بیست ویکمین روز از ماه رمضان سال ۴۰ هـ.ق، همواره راه راستی را در پیش گرفت؛ الگویی که دقیق ترین میزان سنجش اعمال انسان با عمل صالح است و تأسی از او و فرزندانش، افتخارآمیزترین پیروی در طول تاریخ بشر را رقم می زند. این کتاب در قالب ۱۱۰ داستان کوتاه و واقعی، بخش هایی از زندگی مؤمنان را در ۷ فصل با عنوان های «علی در دوران کودکی و نوجوانی»، «علی در مکتب تعلیم و تربیت»، «علی در محراب دعا و عبادت»، «علی در میدان جنگ و شجاعت»، «علی بر قلّه های اخلاق و فضیلت»، «علی در موضع ارشاد و هدایت» و «علی در عرصۀ کار و خدمت» ارائه می دهد. حُسن گزینش حکایات و بهره گیری از منابع و مستندات تاریخی در نقل روایات از ویژگی هایی ممتازی است که این اثر دینی آموزشی را برای خواننده مطلوب تر می سازد. برای خواندن این کتاب ارزشمند از طرح ملّی «کتاب خوان دادماه» می توانید به کتابخانه های عمومی در سراسر کشور مراجعه کنید. خاطراتی از دیکتاتور درمانده

عنوان کتاب: باغ مالو نویسنده: هادی حکیمیان نـاشـر: شهرستان ادب تعداد صفحات: ۱۸۴ «هادی حکیمیان» در «باغ مالو» روایتی جذّاب و خواندنی از تاریخ معاصر ایران سربلند ارائه می دهد و در قالب یک رمان تاریخی با نوجوانان ارتباط برقرار می کند. این اثرِ برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب ی، به خوبی و با بهره گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دورۀ پهلوی اوّل آشنا می کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی توجّهی ظالمانۀ سلطنت ۵۴ سالۀ پهلوی بر ایران برمی دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنّی و ریشه دار را به غرب زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست نشاندگانش را در ا و روستاهای مختلف به کشیدن چادر و روسری از سر ن نجیب کشورش واداشت. شخصیت های اصلی باغ مالو، دو پسر نوجوان با روحیه ای متفاوت هستند که هم زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می کنند و همراه «ننه کردی» یکی از شخصیت های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آ سلطنتش را می گذراند روبه رو می شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت آموزی رخ می دهد که سال ها بعد آن ها را برای ک ن روستای محل تولدشان روایت می کنند. با ما همراه شوید و برای سفر به «باغ مالو» به کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید و سراغ بستۀ «کتاب خوان دادماه» را از کتابداران بگیرید. عبور از ترس عنوان کتاب: نشان سرخ دلیری نویسنده: استیفن کرین، مترجم: غفور آلبا نـاشـر: کبیر تعداد صفحات: ۲۳۰
«نشان سرخ دلیری» شا ار استیفن کرین (۱۸۷۱-۱۹۰۰) شاعر و نویسندۀ یی است که بسیاری اعتقاد دارند بدون خواندن این اثر که کلاسیک بستۀ مطالعاتی ادبیات جنگ جهان، یک گمشدۀ آشکار دارد. ماجرا از این قرار است که در یک صبح سرد مه آلود، هنگی از سربازان جوان شمالی در انتظار آغاز جنگ در جوش و وش اند، گویی شوق، انتظار و اضطراب و ناباوری در کنار یکدیگر در قلب تک تک این سربازان جوان تازه نفس ریشه کرده است. هم منتظر جنگ اند و هم باور نمی کنند در دل واقعۀ بزرگ جنگ قرار گرفته اند؛ اما سرباز جوانی به نام «هنری فلمینگ» حالی متفاوت و خاص دارد؛ او هنوز مطمئن نیست که جنگی رخ می دهد و با خوش بینی، انسان ها را متمدّن تر از این می داند که به چنین خشونتی روی آورند و حتّی اگر جنگی رخ دهد، هنری جوان شک دارد که در این جنگ مشارکت فعّال داشته باشد؛ ممکن است هنری فرار را بر قرار ترجیح دهد و با جان شیرینش از این مهلکه فرار کند و دیگران را بگذارد تا بمانند و برای او و حفظ کشورشان مبارزه کنند. این شا ار بزرگ ادبی قرن بیستم، نخستین رمان ادبیات جنگ است که از منظر روان شناسی جنگ های داخلی را بررسی می کند و تلاش دارد، توصیفی نزدیک به حقیقت از جنگ و روحیۀ سربازان برای مخاطبان ترسیم کند. اگر می خواهید ماجرای نبرد دلیرانۀ هنری جوان و هم رزمانش در عبور از بن بست ترس و ش ت را بخوانید و با آن ها از ورای کلمات ملاقات کنید و معجزۀ نیروی جوانی و توان عزّت نفس را در عبور انسان ها از بحران ها تجربه کنید با «کتاب خوان دادماه» همراه شوید و به کتابخانه های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید. شیرین و گوارا عنوان کتاب: یک سیب شیرین شاعر: غلامرضا بکتاش نـاشـر: سورۀ مهر تعداد صفحات: ۲۳۰ شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به ک ن است که می توان از این روش به عنوان ابزاری مناسب و نشاط بخش در کنار سایر شیوه های تربیتی و آموزشی بهره جست. شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می کند، متناسب و هم خوان باشد. «یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای ک ن گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر ک نه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان ک ن و والدین شان می شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای ک نه هستند. «یک سیب شیرین» مهمان سفرۀ باصفای «کتاب خوان دادماه» است که می توانید آن را از کتابخانه های عمومی سراسر کشور بخواهید.

اطلاعات

  • منبع: http://mardokhplib.blog.ir/1397/03/05/post-preview
  • مطالب مشابه: کتاب های طرح کتاب خوان داد ۱۳۹۷ معرفی شد
  • کلمات کلیدی: کتاب ,«علی ,دوران ,جوانی ,داستان ,کشور ,کتابخانه‌های عمومی ,تعداد صفحات ,سراسر کشور ,«کتاب‌خوان دادماه» ,عنوان کتاب ,داستان دوران جوانی ,کتابخ
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.