پژوهش نگار

وبلاگ با نام پژوهش نگار
گزارشی تحلیلی از لحظه به لحظه واقعه غدیر خم و شامل ناگفته هایی از آن ماجرا و نیز تحقیقی در محتوای خطبه غدیر است و همچنین جوانب اجتماعی و آن را مورد بررسی قرار داده است. عنوان: اسرار غدیر
نویسنده:محمد باقر انصاری زنجانی
ناشر: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (علیهم السلام) عناوین اصلی کتاب:
پیشگفتار؛ زمینه واقعه غدیر؛ مراسم سه روزه غدیر خم؛ شیاطین و منافقین در غدیر؛ چکیده ای از خطبه غدیر؛ تحقیق در سند و متن حدیث غدیر؛ متن عربی خطبه غدیر؛ ترجمه فارسی خطبه غدیر؛ پژوهشی در اه خطبه غدیر؛ عید و جشن غدیر؛ پرونده باز غدیر تا قیامت؛ پاورقی
برای فایل pdf متن کتاب اینجا کلیک کنید.

اطلاعات

با سلام و صد درود در ماه انوار مبین باب مصباح الهدی و کشتی اهل یقین ف ایثار و ادب ماه بنی هاشم نگار جلوه زین العباد هم آیه اکمال دین وعده گاه انتظار با ندبه ام من یجیب آیه انا فتحنا و لک فتح مبین فجرموعود میشود نزدیک با لطف خدا جمله این اعیاد مبارک بر شما ای مؤمنین


شعر و سرودهای ک نه نیمه شعبان


اطلاعات

مولودی های حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 1. حاج محمود کریمی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 سلام بانو سلام مادر (سرود جدید)
5,399 0:05:40 1 به نام نور به نام ستاره های بهشت (مدح)
13,046 0:13:05 1 سلام ای عشق دیرینم (سرود جدید)
8,930 0:09:26 1 در مذهب ما کلام حق نادعلی است (سرود جدید)
4,769 0:05:00 2. حاج سید مجید بنی فاطمه ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 دختر فکر بکر من غنچه لب چو وا کند (مدح)
10,532 0:11:09 2 خواندم اول کوثر و با نام تو طاهر شدم (مدح)
2,433 0:02:30 3. حاج سید مهدی میرداماد ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 زهرا همان که عطر خداوند می وزرد (مدح)
9,413 0:09:57 2 می نویسی روی عرش دفتر (سرود جدید)
13,330 0:14:08 سال های قبل 1. حاج عباسی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 ام ها یا فاطمه یا فاطمه یا فاطمه (سرود شور ، سال 93)
1,584 0:05:08 2 زائر بهشت نورم امشب و به عشق مولا (سرود شور ، سال 93)
1,163 0:03:42 2. حاج میثم مطیعی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 در میان شعر تو بانو اگر حاضر شدم (مدیحه سرایی ، سال 93)
3,571 0:11:55 3. حاج ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 این عشق که پیدا شدنش (مدیحه سرایی ، سال 93)
1,862 0:06:05 2 یاس پیغمبر از آسمونا رسیده (سرود-ابوالفضل بختیاری ، سال 93)
1,660 0:05:24 4. حاج محمود کریمی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 عشق تو ، تو دلم شور میگیره (سرود ، سال 94)
2,134 0:07:16 2 آسمان کوثر به دنیا آمده (مدیحه سرایی ، سال 94)
4,217 0:14:23 3 کیستی تو من نمیگویم (مدیحه سرایی ، سال 94)
3,806 0:12:59 4 من مست و تو دیوونه (سرود ، سال 94)
5,512 0:18:48 5 آینه ی قد المومنین است (سرود ، سال 93)
3,688 0:12:19 6 قلم الهی اثرت مبارک (مدیحه سرایی ، سال 93)
3,820 0:12:46 7 همه دم کفت را کرم دوباره (مدیحه سرایی ، سال 93)
3,457 0:11:32 8 یهو نورانی شد همه شبا (سرود ، سال 93)
4,799 0:16:06 9 هر چی فرشته توی آسمونه (سرود ، سال 92)
2,388 0:06:46 10 امشب نشستم بنویسم ترانه ها (مدیحه سرایی ، سال 92)
3,711 0:10:32 11 بهار یه شبه نه سه ماه (سرود ، سال 92)
3,619 0:12:20 12 فاطمه زیباترین واژه هاست ( عباس،شعر خوانی،سال 91،جدید)
1,700 0:04:49 13 مینویسم آقا می گیرم روی دیوار دلم می کوبم ( عباس،سال 91،جدید)
1,290 0:03:39 14 عشق املا شد، بال سیمرغ عاشقی وا شد (شعر خوانی،سال 91،جدید)
2,867 0:12:13 15 ای به فدای همه جان جهان (شعر خوانی،سال 91،جدید)
2,768 0:07:51 16 همه دل بی قرارم نگارم (سال 91،جدید)
3,747 0:15:58 17 زد از دلم جوونه محبت مولا (سال 91،جدید)
4,426 0:12:34 18 مادر غلامتم مادر (سال 90)
2,773 0:07:52 19 این کیست اینکه محو تماشای خود شده (سال 90)
4,406 0:18:47 20 خدا برا طه مادر آورده (سال 90)
3,408 0:09:41 21 خمار خمار خمارم نگو با دلت کار ندارم (سال 90)
1,138 0:03:13 22 تا امید جود از دادار از اوست (سال 90)
1,146 0:03:15 23 حاجته دلامونو خوب می دونه (سال 89)
2,372 0:10:05 24 در آسمون باز شد یک ستاره پیدا شد (سال 89)
2,815 0:11:59 25 گلی که زیبا ست گل یاسه (سال 89)
1,227 0:05:12 26 نور خدا میباره ، روی کویر زمین ، زیر قدم های عشق (سال 87)
637 0:04:47 27 آروم آروم میباره ، بارونی عاشقونه (سال 87)
684 0:05:09 28 پرواز میدهیم که بال و پرت کنیم معراج میبریم که پیغمبرت کنیم (سال 87)
1,284 0:09:41 29 بی فاطمه که شیعه شکوفا نمی شود (سال 87)
1,305 0:09:51 30 فرشته مهمون ما شد به خنده روی زمین (سال 87)
1,174 0:08:51 31 فرشته جا داره زیر پرمون نوشته (سال 87)
1,234 0:09:18 32 تابش حضور نورت، مثل بارون شهابه (سال 86)
1,840 0:05:13 33 ذره ای میوِن دنیا ، قطرهای میون دریا (سال 86)
751 0:04:14 34 عشق عشق عشق تو آسمون هوای عشق (سال 86)
1,182 0:06:42 35 روی قنوت دستا یاس سفید می باره (سال 85)
2,418 0:08:15 36 دل من تشنه مثل دل همه بی قرار
1,460 0:08:17 37 از عشق گل بلبل دل کرده بهونه
338 0:02:52 38 گلی که زیباست، گل یاسه
643 0:04:23 5. حاج محمد رضا طاهری ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 بهار عشقه هوای عشقه (شور حسین طاهری،سال 95)
5,509 0:05:47 2 باران گرفت و زمزم و کوثر به ما رسید (مدیحه سرایی حسین طاهری،سال 95)
10,268 0:10:52 3 عمریه این چادر سایه سرمه (سرود حسین طاهری،سال 95)
6,234 0:06:34 4 میرسه از امشب بهارم (سرود،سال 95)
11,131 0:11:47 1 عمری است که دم به دم علی میگویم-سید مجید بنی فاطمه(سال 91-جدید)
3,231 0:09:10 2 آسمون رویایی شده-سید مجید بنی فاطمه(سال 91-جدید)
3,423 0:09:43 3 نوشت اول دفتر از ابتدا زهرا(سال 91-جدید)
4,877 0:20:47 4 حال و روزت رو نگاه کن(سال 91-جدید)
3,293 0:14:01 5 ستاره بریزید آمد ماه عالمین (سال 90-جدید)
2,276 0:06:27 6 این کیست اینکه محو تماشای خود شده (سال 90 - جدید)
3,555 0:15:08 7 نهج البلاغه خانه مدینه تنین تو (سال 90-جدید)
5,710 0:24:20 8 دو عالم به تماشا است بساط ما مهیا است (سال 89-جدید)
1,452 0:06:11 9 تو بانوی کرامت تویی یار ت (سال 89-جدید)
979 0:04:10 10 هرکی دلبره ساقیه کوثر نمیشه (سال 89)
1,740 0:07:25 11 می نویسمو قاب می گیریم روی دیوار دلم می کوبم (سال 89)
1,940 0:08:16 12 برای تو هدیه می آرم روز مادر یه شاخه ی یاس (سال 89-جدید)
2,512 0:10:42 13 مادر مادر روزت مبارک (سال 88-جدید)
1,090 0:03:41 14 به شیعه ها بگو تولد قبله ی قلب حیدر (سال 88-جدید)
1,883 0:06:23 15 شب شب دیداره ، تا سحر میباره ، چشمی که بیداره (سال 87)
939 0:07:05 16 امشب خدای قرآن یه سوره کوثر داده (سال 87)
712 0:05:21 17 چشم آسمونیا حیرونه، منتظر رسیدن مهمونه (سال 86-جدید)
2,552 0:10:51 18 قطره قطره ذره ذره ابر مهر خدا می باره (سال 86-جدید)
521 0:01:45 19 از آسمون ندا میاد پیمبر، إنا أعطیناک الکوثر
1,603 0:09:06 20 امشب از مکه این می آید
392 0:03:18 21 سلام من به بانوی جهان انسیه حورا
351 0:02:22 22 ستاره بریزید، آمد ماه عالمین
294 0:01:58 23 به می و میخانه چه حاجتم دیگر
212 0:01:25 24 آمده از ره روح هم عهدی (همراه با کریمی)
396 0:05:22 6. حاج سعید ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 تو ای جمادی دوم سلام بر ماهت (سال 91-جدید)
2,103 0:05:07 2 ام الحسن ام الحسین مادر زینب (سال 91-جدید)
3,195 0:07:47 3 فاطمه خاطر طوبی میشه - محمد حسین (سال 91-جدید)
1,901 0:04:38 4 شب آرزوها سحرت مبارک (سال 88-جدید)
3,665 0:15:36 5 چی شد چشمام شده باز بارونی
(همراه با محمد حسین -سال 87-جدید)
2,336 0:09:56 6 میگن ملائک تو آسمون که دختر پیغمبرشون اومد به دنیا (سال 86-جدید)
2,512 0:10:41 7 ع تو تو نگاه ترمه، عشق تو روح پیکرمه (سال 86)
1,674 0:04:45 8 به پای عشق تو همچون کبوترم
1,721 0:13:02 9 آب گیرم نبود مهریه ات، مهر تو چیست، آب بقا
1,763 0:13:21 10 همه شورم غوغا همه شادم شیدا
1,699 0:09:38 11 شفاعت ما فردا با کیه؟ نشونه ی سربند ما چیه؟
777 0:04:22 12 وجود خلقت همیشه بوده از یک اصل و ریشه
1,151 0:06:30 13 ای در دل ما به یُمن عشقت
2,391 0:16:21 14 لب احمد می خوونه گل بابا یازهرا
1,162 0:06:34 7. حاج احمد نیکبختیان ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 هستی احمد خوش آمدی (سال 88-جدید)
1,757 0:07:28 2 پیچیده توی عالم عطر گل یاس نبی (سال 87-جدید)
3,347 0:14:15 3 دوباره امشب قاصدک نشسته پشت پنجره (سال 86-جدید)
2,569 0:10:56 8. حاج مهدی سلحشور ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 ستاره بارونه آسمونا (سال 91)
1,801 0:05:06 2 زهرا همان که در سحر آف ش(سال 91)
3,584 0:10:11 3 میرسه از راه سوره کوثر(سال 91)
1,660 0:04:43 4 ستاره بارونه آسمونا (سال 86-جدید)
965 0:04:06
9. حاج حسن خلج ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 مادر مادر ام ها، نگام کن مادر (سال 87)
919 0:06:15 2 چی میشه که این گدا رو ب ی (سال 87)
1,281 0:08:43 3 به تشنه کوثر اومد به شیعه مادر اومد
431 0:02:25 4 جبرئیل است که باز آمده از جانب معبود
2,901 0:19:53 5 آی جماعت محبین علی (ع) خبر داغ داغ
851 0:04:48 10. سید مجید بنی فاطمه ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 ذکر علی(ع) (مدیحه سرایی،سال 95)
4,976 0:05:13 2 شب میلاد دلبرم باشد (مدیحه سرایی،سال 95)
1,704 0:01:44 3 کار ما نوکری بوده (شور،سال 95)
2,850 0:02:57 4 سلام خالق سلام خلقت (شعرخوانی،سال 95)
5,470 0:05:45 5 شور انگیز قلب عاشقم (سرود ، سال 94)
3,358 0:03:34 6 سلام خالق ، سلام خلقت (مدیحه سرایی ، سال 94)
5,114 0:14:32 7 الهی بانوی کرم ، همیشه سایه ات رو سرم (سرود ، سال 94)
1,685 0:04:47 8 کار ما نوکری بوده (سرود ، سال 94)
2,200 0:06:15 9 تا آسمانی هست پرواز است (مدیحه سرایی ، سال 93)
1,876 0:06:08 10 بوی خدا آید ز هر جا (مدیحه سرایی ، سال 93)
1,580 0:05:07 11 تویی که بودن زمین و آسمون برای چشماته (سال 86)
823 0:02:20 12 میون توسل سرمستی دل عاشقا می زنه پ ر
1,214 0:06:53 13 آسمونا همه زیر پرم ، تاج عشق تو به روی سرم
677 0:03:49 11. حسین سیب سرخی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 ای تو پناه من تو قبله گاه من
644 0:03:38 2 سبدسبد ستاره از آسمون می باره
2,963 0:16:54
12. احد قدمی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 اگر مجنونم، بجوشد خونم
996 0:06:48 13. سید مهدی میرداماد ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 روحی قلبی لیدکِ (سرود،سال 95)
7,730 0:08:09 2 لطفی کنید سوره ایمان بیاورید(مدیحه سرایی،سال 95)
4,032 0:04:13 3 ام النجبا یا زهرا یا زهرا یا زهرا (سرود ، سال 94)
2,770 0:09:27 4 در میان شعر تو بانو اگر حاضر شدم (مدیحه سرایی ، سال 94)
2,116 0:07:13 5 آمدی تا که نگین دل خاتم باشی (مدیحه سرایی ، سال 94)
1,945 0:06:38 6 میخونم همیشه برام هیشکی مادر نمیشه (سرود ، سال 94)
3,280 0:11:11 7 روشن تر ا زشکوه تو هفت آسمان نداشت (مدیحه سرایی ، سال 93)
3,422 0:11:24 8 یاس پیغمبر از آسمونا رسیده (سرود ، سال 93)
3,633 0:12:08 9 بها یه شبه نه سه ماه (سال 92)
1,294 0:03:40 10 با دل دریاییم،با دل شی م،من زهراییم(سال 91)
1,641 0:04:39 11 بین محراب ازل گرم سجودی بانو(سال 91)
3,390 0:09:38 12 دست افشونه و پا میکوبه آسمون رو زمین(سال 91)
1,956 0:05:33 13 دلهامون مست تو ،هستیم از هست تو(سال 91)
4,891 0:20:51 14 تو با عشقت منو آفریدی مادر (سال 90)
4,046 0:11:30 15 قرآن گشودم آیه م بیاورم (سال 90)
4,207 0:17:56 16 لالایی هر شب زهرا یا حیدر (سال 90)
3,239 0:09:12 17 کی گفته که عاشقی آسونه (سال 90)
1,650 0:04:40 18 دم بارونه دل دیوونه داره میخونه دوباره
4,636 0:13:11 19 نوشته روِی قلب من همیشه نام فاطمه
974 0:05:31 14.حنیف طاهری ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 نور امیدی تو دلای نا امید ها (سرود ، سال 94)
2,679 0:09:08 15.عبدالرضا هلالی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 گلدونا رو پر کنید زلاله و شقایق
316 0:04:46 16. احمد واعظی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 ذکره همه یا زهرا تو یا زهرا (سرود ، سال 94)
2,811 0:04:47 2 گل زیبای باغ رس شمع و چراغ شهر ولایت
707 0:04:00 17. روح الله بهمنی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 هیچ گلی مثل گل یاس، ناز و بی همتا نمیشه
442 0:03:00 18. احمدی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 هر چند دل تو را ش تیم (مدیحه سرایی،سال 95)
2,716 0:02:48 19. مهدی اکبری ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 چادرت شهر را مسلمان کرد (مدیحه سرایی،سال 95)
10,380 0:10:59 2 یا فاطمه مادر خوبی ها (سرود،سال 95)
3,919 0:04:05 20. سعید قانع ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 شبی باز دلم مثل کبوتر (مدیحه سرایی،سال 95)
8,477 0:08:57 21. امین مقدم ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 هر دم زنم ولای علی(ع)(مدیحه سرایی،سال 95)
7,848 0:08:17 22. مجتبی رمضانی ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 داروندارم دست مادرمه (شور،سال 95)
5,365 0:05:38 23. متفرقه ردیف موضوع پخش اجرا حجم
(kb) زمان 1 پرواز میدهیم که بال و پرت کنیم معراج میبریم که پیغمبرت کنیم
1,210 0:09:08 2 می خواست از کرامت قلبی
952 0:07:10 3 میشینه پشت پنجره چشمای تر من
832 0:06:16 4 گروه مدیحه سرایی / مژده ای شیعیان آمده کوثر
409 0:02:46

اطلاعات

ماه شعبان برای انسان به سوی خدا یکی از ماههای سال است و برای آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتی در احادیث و روایات ی از سوی پیشوایان دینی گزارش شده است. مهدی پرس:

زیرا اولاً شخصیت های بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و ت به شمار می آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده اند مانند ولادت با سعادت حضرت اباعبداللّه الحسینع که در روز سوم ماه شعبان اتفاق افتاده و نیز در روز چهارم این ماه ولادت با سعادت حضرت ابوالفضلع رخ داده، در روز پنجم آن ولادت حضرت سجادع می باشد همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولی اللّه الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومی از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانی که پدر ما آدمع به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عد ی پر شده، از عدل و داد پر کند.ثانیاً علاوه بر موارد ذکر شده طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند. ثالثاً ماه شعبان ماه بسیار شریفی بوده و منسوب به اکرم (ص) است.



فضیلت ماه شعبان از نگاه احادیث و روایات

رسول خدص فرمودند: رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی1 رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. همچنین فرمودند: شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری2 شعبان ماه من است خدا بیامرزد ی که مرا به ماه من اعانت کند. و نیز در حدیثی دیگر می فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می رود در حالیکه مردم از آن غفلت می کنند.3 همینطور از علیع گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدص است.4
روزه داری در ماه شعبان

می فرمایند: شعبان ماه من است هر یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماهها تعبیر شده است.5

در روایتی از حضرت صادق(ع) گزارش شده که هنگامی ماه شعبان فرا می رسید، پدرم سجادع اصحاب و یاران خود را جمع می کرد و چنین می فرمود:ای اصحاب من، می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول ص می فرمود:

شعبان ماه من است پس روزه بدارید برای دوستی و محبت خود و برای تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خ که جان علی بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد می کنم که از پدرم حسین بن علیع شنیدم که او نیز از پدرش المؤمنینع شنیده است که می فرماید: هر روزه بدارد ماه شعبان را برای محبّت ص و تقرّب به سوی خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگواری خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

از صفوان جمال روایت شده که می گفت صادق(ع) به من فرمود وادار کن انی را که در اطراف تو هستند به روزه ماه شعبان. گفتم فدایتان شوم. مگر در فضیلت آن چیزی می بینید فرمودند: بلی به درستیکه رسول خدص هرگاه می دید هلال ماه شعبان را، امر می فرمود به منادی که در مدینه ندا می کرد: ای اهل مدینه من از جانب خداوند به سوی شما مبعوث شدم آگه باشید که شعبان ماه من است. پس خدا رحمت کند ی را که مرا بر ماه من یاری کند یعنی روزه بدارد.6

از صادق روایت است که المؤمنینع فرمود: ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّهص ینادی تلی شعبان فلن یفوتنی ایّام حیاتی صوم شعبان ان شاء اللّه7 روزه ماه شعبان از من فوت نشد از زمانی که شنیدم منادی رسول خدص فریاد می کرد. بنابراین هرگز روزه ماه شعبان از من در ایام زندگانی ام فوت نخواهد شد.اگر خدا بخواهد.

روایت شده که روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خداست.8

روزی در نزد صادق(ع)، ذکر روزه ماه شعبان به میان آمد. حضرت فرمود که در فضیلت روزه شعبان چنین و چنان است. حتّی آنکه مردی مرتکب خون حرام می شود پس در ماه شعبان روزه می گیرد. به او نفع بخشیده و او آمرزیده می شود.9

اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است. هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است. عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه مایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.10

عمل دیگر روزه ماه شعبان آنچه در قبل گذشت، از صادق(ع) درباره فضیلت روزه ماه رجب سؤال د حضرت فرمود: چرا از روزه ماه شعبان غافلید؟ پرسیدند ی که یکروز از شعبان را روزه بدارد چه قدر ثواب دارد؟ فرمود: به خدا قسم بهشت ثواب اوست.11

دوباره پرسیدند بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود تصدّق و استغفار. هر که در این ماه صدقه دهد خداوند او را تربیت کند. همچنان که یکی از شما بچه شترش را تربیت می کند تا آنکه در روز قیامت به صاحبش برسد.12

روزه ماه شعبان به خصوص در پنجشنبه ماه ثو بسیار دارد، روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمانها را زینت می کنند، پس ملائکه عرض می کنند: خداوندا روزه داران این روز را بیامرز و دعای آنها مستجاب می شود.13 همچنین ص فرموده: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت ا وی او را برآورده می سازد.14

در این ماه صلوات بر محمّد و آل محمدص بسیار سفارش شده. همچنین های بسیار سفارش شده که برای طریقه انجام آن به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید.

در مجموع این ماه انجام ، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، صدقه بر فقرا و م ین، نیکی به پدر و مادر و همسایگان و اصلاح بین بستگان سفارش بسیار شده است.

مناجات

یکی از کارهایی که بزرگان و پیشوایان دین در این ماه انجام می دادند، مناجات با رب الارباب است از جمله مناجات ها مناجات معروف شعبانیه است که از المؤمنین و فرزندان او است که در ماه شعبان می خواندند و آن مناجاتی است که برای اهلش عزیز و گرامی است و برای خاطر آن به ماه شعبان مأنوس می شوند بلکه انتظار آن را می کشند و مشتاق آمدن ماه شعبان می شوند و در آن مناجات علوم سرشاری در کیفیّت معامله بنده با خدای متعال است که در آن اظهار ادب در طریق معرفت حق و سؤال و دعا و استغفار نسبت به خدای خود بیان شده و استدلالات ظریف و لطیفی که سزاوار مقام عبودیّت برای استحکام مقام امیدواری مناسب حال مناجات است، ذکر کرده و دل صریح و روشن در معنای قرب و لقای خداوند و دیدار او تنظیم شده است که به آن وسیله شبهات انسانها و شکیّات منکران و وحشت اهل شک و شبهه را برطرف کرده است.

حال به فرازهایی از مناجات این ماه اشاره می شود.

لازم به ذکر است که این مناجات مهم ترین اعمال این ماه است بر انسان ها که بعضی فقرات آن را در تمام سال ترک نکند گرچه در قنوت خویش و سایر حالات روزمرّه خود به آن با خدای خود ارتباط پیدا کند.گفتنی است غفلت از آن غفلت از همه خوبی های این ماه است.

آنجا که می گوید: انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی ت ق ابصار القلوب حجب النّور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلّقة بعزّ قدسک15

یعنی ای خدا واضح و روشن ساز چشمهای دل و جان ما را به شعایی که با آن به تو نظر کنند، تا اینکه این چشمها و دلها، های نور را کند و به معدن عظمت و بزرگی مقام تو واصل گردد و روح و روان ما به واسطه ارتباط با تو عزیز و بر هواهایمان غالب و پیروز شود.

و لازم است بیشتر تأمّل و دقت نماید که آیا در قلب او چشمی هست که به وسیله آن درک نور کند و از خود بپرسد آن های نور چیست؟ و آیا آن چیزی که به نور تو محتجب شده و به معدن عظمت و بزرگی مقام تو متّصف است، چه می باشد؟

دعا در ماه شعبان

دعا غیر از قرائت و خواندن کلمات و حروف است، تا اینکه بداند چه می گوید؟ و از پروردگار خود چه درخواست می کند؟ در این صورت بر دعا کننده صدق نمی کند که از پروردگار خود فلان چیز را خواسته است بلکه صدق می کند که الفاظی را قرائت کرده و خواننده الفاظ، غیر دعا کننده و خواهنده است.

خدای متعال می فرماید: امّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السّوء16 و نیز در جای دیگر می فرماید: ادعونی استجب لکم17 و همچنین می فرماید: اسألوا اللّه من فضله18 انّ اللّه کان بکم رحیم19 گفتنی است این مناجات تکان دهنده با این مفاهیم عظیم از برکات محمّد و خاندان اوست که قدر و عظمت آن را ی نمی داند که صاحب دل آگاه و قلبی آکنده از محبت کوی دوست باشد چون در قرآن به صراحت بیان شده است برای ی که قلبی آگاه و گوشی شنوای از حقیقت دارد شهادت و گواهی را به همراه می آورد انّ فی ذالک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید.20

و غافلان، از معرفت آن دور و از فوائد بزرگ و انوار درخشان آن مهجوراند و به جانم سوگند که بیشتر از مردم قدر نعمت مناجات را نمی دانند و همانا منشأ این مناجات علوم و معارف ارجمندی است که جز انی که پا در این راه گذاشته اند، دیگری بر مقام و حدود آن آگهی نخواهد یافت و آنان اولیاء خدا یعنی آنچنان انی هستند که از راه کشف و مشاهده به آن دسترسی یافته اند و رسیدن به حقایق این مکاشفات همانا بزرگترین نعمات آ ت است که هیچ یک از نعمات دنیوی را به آن مقایسه و سنجش نتوان نمود و اشاره صادق آل محمّدع به این موضوع است، آنجا که می فرماید: اگر مردم آنچه را که در فضیلت معرفت خداست می دانستند چشمان خود را به آنچه دشمنان از زرق و برق حیات دنیوی بهره ورند نمی گشودند و دنیای آنها در نزد آنان از آنچه در زیر پاهای خود لگد می کنند پست تر می نمود و به معرفت خداوند مانند آن ی که همواره در باغهای بهشت با اولیاء خدا مصاحب باشد متنعم می شدند و لذّت می بردند.

مرحوم صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه روایت کرده که: شنیدم از اباعبداللّهع که می فرمود: ی که روز اول ماه شعبان روزه بگیرد بهشت بر او واجب می شود و هر دو روز روزه بگیرد، خداوند در هر روز و شبی در دنیا به او نظر می افکند و نظر خود را به او در بهشت ادامه می دهد و هر سه روز روزه بدارد، خدا را در عرش او و بهشت خود زیارت می نماید. یعنی زائر خدا می شود همانطور که اگر ی قصد خانه خدا کند، قصد خدا را نموده است.21

البته همه اعمال را بهتر است به آنچه سبک و آسانتر است عمل نماید تا آنکه آن عمل را از روی نشاط به جای آورد و بین آن و بین ذکر خود از سایر اعمال و فکر خویش را بر حسب حال خود جمع نماید.22
فرازهایی از مناجات شعبانیه:

خدایا بشنو دعایم را هرگاه دعا کنم و صدای ناله ام را بشنو هنگامی که صدایت کنم. و به من رو کن هنگامی که تو را مناجات کنم. خدا یا اگر مرا محروم کنی چه ی به من روزی دهد و اگر تو مرا خوار کنی چه ی مرا یاری کند. خدایا از خشم و غضبت به تو پناه می برم. خدایا اگر من شایسته رحمت تو نیستم پس تو بر اینکه بر من به فضل وسیعت جود کنی شایسته ای.

خدایا گناهان من را در دنیا می پوشانی ولی من به پوشاندن خطاها در آ ت نیازمندترم. زیرا در قیامت باید در حضور ان، صلحا و پاسخ گوی اعمال خود باشم. چون در این دنیا همه مردم مثل خودم خطا کارند ولی در قیامت شرمندگی در حضور ان و ان معصوم را چگونه چاره جویی کنم؟

خدایا اگر مرا به جرمم مؤاخذه کنی تو را به عفوت مؤاخذه می کنم. و اگر مرا به گناهم بازخواست کنی تو را به مغفرتت بازخواست می کنم. و اگر مرا داخل جهنّم کنی به اهل جهنّم اعلام می کنم که من خدا را دوست داشتم.

خدایا عمری را در غفلت و بی خبری و فراموشی گذراندم و جوانی ام را در حال مستی و دوری از تو به پیری رساندم. خدایا غرور به کرمت مرا بیدار نکرد.

خدایا مرا از آنانی قرار ده که وقتی او را خو ، پاسخت را داد. خدایا مرا از انی قرار ده که همواره به یاد تو هستند و پیمان تو را نمی شکنند. همواره شکرگزار تو هستند.

خدایا مرا به نور عزّت فروزنده ایت پیوند ده تا تو را بهتر بشناسم و از غیر تو جدا شوم.23

از جمله اعمالی که در ماه شعبان به آن سفارش شده تمرین سکوت است. روزی یاران در اطراف بیدار و مشغول و قرآن خواندن بودند دشمنان، مسلمانان را تیرباران د به واسطه تاریکی و ندیدن مسلمانان. نزدیک بود مسلمانان شهید شوند که ناگاه از دهان چند تن از یاران نورهایی ساطع شد که لشکرگاه مسلمانان را روشن کرده و سبب قوّت و دلیری آنها شد. پس شمشیر کشیده و دشمنان را کشته و زخمدار و اسیر نمودند. برگشتند و جریان را برای حضرت رسولص نقل د فرمودند: این نورها به جهت اعمال برادران شما است و یک یک آنها را نام برد و می فرماید همه نیکبخت می شوند جز انی که در امور دیگران سرکشی می کنند.24

اول شعبان

خداوند در روز اول شعبان به درهای بهشت امر می کند که باز شوید و به شاخه های درخت طوبی امر می کند که شاخه هایش را نزدیک این دنیا بیاورد، هر دری از خیر و نیکی را در این روز فرا گیرد، هر که مستحبی در این روز ادا کند، هرکه در این روز، روزه بگیرد، هر که میان زن و شوهرش یا پدر و فرزندش یا خویشاوندانش یا مرد و زن همسایه اش یا مرد و زن بیگانه صلح برقرار کند، ی که طلبی از ی دارد از او کم کند، ی که قرضی را که صاحبش از بازگشت آن مأیوس شده به یادآورد و آنرا ادا کند، یکه کف یتیمی را بر عهده بگیرد، یکه قرآن یا چیزی از آنرا بخواند، یکه خدا را به یاد آورد و نعمتهای او را بشمارد و او را شکر کند، یکه مریضی را عیادت کند، ی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی کند، ی که جنازه ای تشییع کند، ی که مصیبت زده را تسلیت گوید، ی که کار خیر انجام دهد. حتماً به شاخه ای از درخت طوبی آویخته می شود.

همچنین اگر دری از شرّ و گناه را در این روز فرا گیرد، ی که در ادای ش کوتاهی کند و آنرا ضایع کند، ی که فقیری در نزد او بیاید و او قادر بر تغییر حالش باشد و به وی نرسد ولی او را کمک نکند، ی که بدکاری از او عذرخواهی نماید امّا او عذر او را نپذیرد بلکه او را بیشتر از بدی او عقوبت کند، ی که میان زن و شوهرش، پدر با فرزندش یا میان دو همسایه ج اندازد، ی که بر تنگدستی سختگیری بگیرد، ی که بر یتیمی جفا کند و به او آزار رساند و همچنین مال او را تباه نماید، ی که خوانندگی کند و در آن خواندن بر معاصی و گناهان برانگیزند، ی که کارهای قبیح خود را در جنگها و انواع ستم های خود را بر بندگان بشمارد و بر آنها افتخار کند، ی که به عیادت مریض خود نرود، ی که جنازه ای را تشییع نکند به دلیل خوار و پست بودن آن فرد در نظرش، ی که از مصیبت زده دوری نماید و به او به خاطر حقارت و کوچکی جفا کند، یکه پدر و مادر خود یا یکی از این دو را عاق کند، حتماً به شاخ های درخت زقّوم آویخته می شود البته منافقین، بیشتر به شاخه های او آویخته می شوند.25

نیمه شعبان

نیمه شعبان بسیار گرامی و دارای ارزش فراوانی است. از حضرت صادق(ع) روایت است که می فرماید از حضرت باقرع از فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سؤال شد فرمود: آن شب برترین شبها بعد از لیلة القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و آنها را به کرم خود می آمرزد. پس در تقرّب جستن به سوی خدا در این شب تلاش کنید. همانا شبی است که خدا قسم یاد کرده به ذات مقدّس خود که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند و نیمه شعبان شبی است که حقتعالی آنرا برای ما و ان در مقابل شب قدر که برای ص است، قرار داده است.26 پس شایسته است که در این شب به دعا و ثنا و شب زنده داری بپردازیم.

اعمال شب نیمه شعبان چند چیز است:

1 غسل که باعث کاسته شدن گناهان می شود.

2 احیاء این شب به و دعا و استغفار همانطور که سجادع انجام می دادند در روایت آمده هر که این شب را احیاء دارد در روزی که دلها می میرند دل او هرگز نمی میرد.

3 زیارت حسینع که با فضیلت ترین اعمال در این شب است و باعث آمرزش گناهان می شود. هرکه می خواهد حسینع را زیارت کند باید زیارت حضرت را بخواند و اقلّ زیارت آن حضرت این است که بر پشت بام رود و به چپ و راست رو به آسمان کند و زیارت حضرت را با این کلمات بخواند: السلام علیک یا ابا عبداللّه السّلام علیک و رحمة اللّه و برکاته. و هر حسینع را اینگونه زیارت بنماید امید است ثواب حج و عمره برای او نوشته شود.

لازم به ذکر است که شب نیمه شعبان یکی از شبهای قدر و شب تقسیم روزی ها و مرگهاست.27 علاوه بر این گفته شده که بامداد نیمه شعبان، روز قیامت شروع خواهد شد.

در شب نیمه شعبان

صادق(ع) در مورد با فضیلت ترین دعاها در شب نیمه شعبان می فرمایند:

هنگامی که عشاء را به جای آوردی دو رکعت بگزار، در رکعت اول، حمد و سوره قل یا ایّها الکافرون و در رکعت دوم توحید بخوان پس از سلام سی سه مرتبه سبحان اللّه، سی سه مرتبه الحمد لله و سی و چهار مرتبه اللّه اکبر سپس بگوید: یا من الیه ملجأ العباد پس از آن سجده کند و بیست مرتبه بگوید یا رب هفت مرتبه یا الله و هفت مرتبه لاحول ولا قوّة الّا باللّه ده مرتبه ماشاء اللّه لاقوّة الّا بالله سپس صلوات بر ص بفرستد و حاجات خود را بخواهد، حضرت فرمود به خدا قسم خدای متعال به کرم و فضل خود، آنرا به تو می دهد.28

در حدیث دیگر آمده است که رسول خدص فرمود: در شب نیمه شعبان خواب بودم که جبرئیلع نزد من آمد و گفت: یا محمّدص آیا در این شب به خواب می روی؟ گفتم: ای جبرئیل مگر امشب چه شبی است؟ گفت: نیمه شعبان است، برخیز یا محمّدص پس مرا به پا داشت و مرا به بقیع برد به من گفت، سر خود را بلند کن، این شبی است که در آن درهای آسمان باز است و درهای رحمت و رضوان و مغفرت و توبه و جود و احسان باز است و خداوند به شماره موها و پشمهای چها ایان آزاد می کند و نیز در آن شب اجلها و ارزاق مردم از این سال به سال دیگر تقسیم می گردد و هرچه در تمام سال اتّفاق می افتد در این شب وارد می گردد.29

فضیلت دعای کمیل و خواندن آن در شب نیمه شعبان

از اعمال مخصوص این شب دعای کمیل است که با تأسی به المؤمنینع، آن را در سجده بخوانی روایت است که کمیل دیده است که علیع، در شب نیمه شعبان دعا را در سجده خوانده است.30 در روایتی دیگر آمده که کمیل گفت: با مولایم علیع در مسجد بصره نشسته بودم و گروهی از اصحابش گرد او جمع شده بودند. یکی از آنها عرض کرد معنای فرمایش خدای تعالی که فرموده: فیها یفرّق کلّ امر حکیم31 چیست؟ آن حضرت فرمود: شب نیمه شعبان است به آن ی که جانم به دست اوست بنده ای از بندگان خدا نیست مگر اینکه آنچه از نیک و بدبر او جاری می شود در شب نیمه شعبان بر او مقرر شده است و هیچ بنده ای آن شب را احیاء ندارد و دعای خضرع را نمی خواند مگر اینکه دعای او مستجاب گردد!

هنگامی که حضرت به منزل بازگشت من شبانه به خدمتشان رفتم و درب را کوبیدم فرمود: ای کمیل! تو را چه مطلبی است؟ عرض یا المؤمنین! مطلبم دعای خضرع است. فرمود: ای کمیل! بنشین و هنگامی که این دعا را حفظ کردی در هر شب یا در ماهی یک مرتبه یا در سالی یک مرتبه، یا در عمر خودت یک مرتبه آن را بخوان خداوند از تو چاره سازی و یاریت کند روزیت دهد و هرگز مغفرت خود را از تو باز ندارد

سپس فرمود بنویس: اللهم انی اسئلک برحمتک الّتی وسعت کل شی ء....32

آ ین ماه شعبان

در روایتی آمده که حضرت رضع در آ ین از ماه شعبان به اباصلت فرمود: بیشتر شعبان گذشت و این آ ین آن است، در این باقیمانده ماه تقصیرهای گذشته ات را تدارک کن و بر آنچه به کارت می آید همّت کن، در دعا و استغفار و تلاوت قرآن بسیار بکوش و از گناهان خویش به سوی خدا توبه کن تا ماه رمضان فرا می رسد بر خدا مخلص باشی. امانتی که بر گردن داری ادا ساز، هر کینه ای در قلب تو از برادر مؤمنت باشد آن را برانداز و هر گناهی بر تو مانده که مرتکب آن شده ای آن را از دل ریشه کن ساز و از خدا پروا داشته باش و بترس و در آشکارا و پنهان بر او توکّل نمای. همانگونه که خود فرموده: ومن یتوکّل علی الله فهو حسبه انّ اللّه بالغ أمره قد جعل اللّه لکلّ شی ءٍ قدر33 یعنی آن که بر خدای توکل کند خدا او را بس است زیرا خداوند امر خود را به انجام رساننده است و برای هر چیز اندازه ای قرار داده است.

اللّهم ان لم یکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه 34

در این ماه خدای تعالی به احترام و حرمت ماه رمضان گردن هایی را از جهنّم آزاد می سازد.35

ثواب روزه سه روز آ ماه شعبان

و اما در روزه سه روز آ ماه شعبان برای ی که تمام آن را روزه نداشته فضیلتی است که برای انسان سزاوار نیست آن را رها کند، صدوقره از صادق(ع) روایت نموده است که هر سه روزه آ شعبان را روزه بگیرد و به ماه رمضان متصل کند، خداوند روزه دو ماه پی در پی را برای او می نویسد.36 آ هر ماه اغلب برای اصلاح خود و انجام کارهایی که در طول ماه از دست داده ایم است که امید است به نحو احسن از پایان هر ماه به ویژه ماه شعبان به دلیل ارزش آن و ماه بعدی آن یعنی ماه رمضان استفاده کنیم. در شب آ شعبان برای ماه رمضان دعایی است از صادق(ع) که برای خواندن آن باید به مفاتیح الجنان مراجعه کنیم.37 به امید استفاده مضاعف از این دو ماه پربرکت.

پی نوشت ها: -

1. وسایل الشیعه، ج 10، ص 480.

2. همان، ص 497.

3. همان، ص 502.

4. همان، ص 493.

5. همان، ج 8، ص 98.

6. بحارالانوار، ج 94 و 79 باب 56.

7. المراقبات، ص 173.

8. کافی، ج 4، ص 93.

9. بحارالانوار، ج 101، ص 382، باب 9 و ج 94 ص 71.

10. همان، ج 94، ص 72

11. شیخ طوسی، الخصال، ج 2، ص 605.

12. همان.

13. وسائل الشیعه، ج 10، ص 493.

14. الاقبال، ص 685.

15. مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه.

16. سوره نمل، آیه 62.

17. سوره غافر، آیه 60.

18. سوره نساء،آیه 32.

19. سوره نساء، آیه 29.

20. سوره ق، آیه 37.

21. وسائل الشیعه، ج 10، ص 503.

22. مراقبات به نقل از من لایحضره الفقیه، ص 176.

23. مفاتیح الجنان، ص 259.

24. همان، 266.

25. مفاتیح الجنان، ص 267 و بحارالانوار، ج 73، ص 357، باب 67 و ج 94، ص 61.

26. مفاتیح الجنان، ص 272.

27. المراقبات، ص 185.

28. مفاتیح الجنان، ص 278، از یحیی.

29. روایتی در اقبال الأعمال المراقبات، ص 182.

30. المراقبات، ص 192، به نقل از اقبال الأعمال.

31. سوره دخان، آیه 4.

32. المراقبات، ص 193، به نقل از اقبال الأعمال.

33. سوره طلاق، آیه 3.

34. مفاتیح الجنان، ص 282.

35. المراقبات، ص 196، به نقل از عیون اخبارالرضع.

36. المراقبات، ص 198.

37. اقبال الأعمال، ص 258.

اطلاعات

  • منبع: http://noorweb.blog.ir/1396/02/07/فضیلت-ماه-شعبان
  • مطالب مشابه: فضیلت ماه شعبان
  • کلمات کلیدی: شعبان ,روزه ,حضرت ,فرمود ,کند، ,نیمه ,نیمه شعبان , صادق ,مفاتیح الجنان، ,روزه بدارد ,حضرت فرمود ,مفاتیح الجنان مراجعه
  • در صورتیکه این صفحه دارای محتوای نامناسب میباشد و یا شما درخواست حذف آنرا دارید بر روی گزینه حذف اطلاعات در زیر کلیک نمائید.
امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین دستورات دین است که از سوی عده ای نادان تحریف شده است.
در حدود ۱۴۰۰ سال پیش به مسئله «امر به معروف و نهی از منکر» که جزء مهم ترین مسائل جامعه بشری است توجه داشته در حالی که متاسفانه دنیای امروز هنوز توجهی به آن ندارد. در روایتی مؤمنان (علیه السّلام) می فرمایند: «ما اعمال البر کلها. . . عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی» همه کارهای خیر یک طرف و امر به معروف و نهی از منکر یک طرف، امر به معروف و نهی از منکر همچون دریاست و کارهای خیر دیگر به اندازه آب دهان. یعنی ضامن اجرای کارهای خیر، امر به معروف و نهی از منکر است و اگر این کار تعطیل شود، کارهای خیر دیگر نیز تعطیل می شوند. انسان ها در زندگی مشترک مسئولیت مشترک دارند، اگر در محله ما جوانی معتاد پیدا شود احتمال سرایت اعتیاد به جوانان دیگر محله بسیار قوی است. بنابراین همه وظیفه نهی از منکر دارند. در احادیث ی تشبیه شفاف و خوبی برای امر به معروف ونهی از منکر وجود دارد؛ اگر در یک بازار بزرگ، مغازه ای آتش بگیرد آیا بقیه اهل بازار بی تفاوت می مانند و می گویند: به ما ارتباطی ندارد؟ یا چون بازار، سرنوشت مشترک دارد و امکان سرایت آتش به دیگران نیز هست همه اقدام به خاموش آن می کنند؟

اطلاعات

ابعاد اجتماعی و آثار و برکات امر به معروف ونهی از منکر ابعاد اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر الف : اجرای قانون منوط به نظارت عمومی
درست است که ت ، در نظام ی ، مسئول اجرای قانون و مقررات است ، لیکن این کار در صورت عدم نظارت عمومی نه کافی است زیرا که ت و عُمّال او در همه جا حضور ندارند و نه مردمی است چرا که آحاد مردم در حرکت تکاملی جامعۀ خود را مسئول و سهیم نمی دانند و بدیهی است که چنین روحیه ای در روند تکاملی جامعه فتور و سستی پدید می آورد . ولی اگر مردم خود را مسئول در نظارت بر اعمال خیر و شر و معروف و منکر جامعه ببینند ، هم کنترل جامعه بهتر صورت می گیرد و هم عامل گسترش و بالا بردن فرهنگ جامعه خواهد بود و هم فاصلۀ میان ت و ملت کمتر خواهد شد . در نتیجه مردم ، ت و برنامه های فرهنگی و اصلاحیش را از آن خود خواهند دانست و انسجام ت و ملت ، مستحکم تر خواهد گردید و بر این اساس است که ، در عین این که این دو وظیفه را چنان که در کتاب خواهدآمد ، مربوط به نظام حاکم می داند ، مربوط به آحاد مردم نیز می داند تا از این رهگذر ، پشتوانه ای همگانی برای رشد و گسترش نیکی ها و زدودن زشتی ها قرار داده ، ضامن اجرائی قوی و نیرومند برای همه مقّررات از ناحیه تودۀ ملت ، مقرر نموده باشد .
و بدین جهت است که صادق (علیه السلام) امر به معروف و نهی از منکر را بر افرادی که توان انجام آن را دارند و بر خود و یارانشان نمی ترسند، واجب دانسته و فرموده است :
« اَلامرُ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ وَاجِبَان عَلی مَن اَمکَنَهُ ذَالِکَ وَ لَم یَخَف عَلَی نَفِسهِ وَ لا عَلَی اَصحَابِهِ»
امر بمعروف و نهی از منکر ، بر ی که قدرت بر انجام آن دارد و بر خود و یارانش نمی ترسد ، واجب است».
و علی (علیه السلام) نیز آن ها را مایه تقویت مؤمنین و تحقیر کافرین دانسته و فرموده است :
فََمن اَمَرَ بِالمَعروف شَدَّ ظُهورِ المُؤمِنین وَ مَن نَهَی عَنِ المُنکَر اَرغَمَ اُنُوفِ الکافرین ؛
ی که امر به معروف کند ، پشت مؤمنان را محکم کرده و آن که نهی از منکر کند ، بینی کافران را به خاک مالیده است .
ب : وظیفه حکومت در اجرای امربه معروف و نهی از منکر
همه مسلمانان در انجام این مسئولیت بزرگ « امر بمعروف و نهی از منکر» مؤظفند ولی گاهی مواردی پیش می آید که اگر پای حکومت در میان نباشد، این تکالیف کارساز نیست و احیاناً معضلاتی پیش می آید و یا ممکن است بر اثر مقابله اهل منکر و نیاز به ضرب و تعزیر باشد ، از این رو ، امر به معروف حکومتی را نیز تبیین نموده بنابر این حکومت در قبال انجام این فریضه وظیفه ای خاصی را دارد .
ج : امر به معروف رمز انسجام
این فریضه ، هدایت ، دعوت ، ارشاد ، نصیحت و برخورد را شامل می شود و طبق روایت ، بزرگترین عامل ، جهت استحکام است .
علی (علیه السلام) می فرمایند : آن هنگام که اکرم (صلی الله علیه وآله) مرا به یمن فرستاد به من فرمود :
« یَا عَلِّی لا تُقَاتِلَنَّ اَحَداً حَتَّی تَدعُوهُ وَ ایم الله لان یَهدِی الله عَلَی یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمَّا سَلعَت عَلیهِ الشَمسِ وَ غَرُبَت»
ای علی ، با ی جنگ مکن مگر آن که او را دعوت به کنی ، سوگند به خدا ، اگر خداوند ی را به وسیله تو هدایت کند ، برایت بهتر است از آن چه را که خورشید بر آن می تابد و غروب می کند.
و نیز آن حضرت فرمود :
« مَن اَمَرَ بِالمَعروف وَ نَهَی المُنکَر فَهُوَ خَلِیفة الله فِی الارضِ وَ خَلیفَةُ رَسُولِهِ »
ی که امر به معروف و نهی از منکر کند او خلیفۀ خدا و ش در زمین است.
علی (علیه السلام) نیز می فرماید :
«قَوامُ الشَریعَةِ اَلامرُ بِالمَعروف وَ النَهیِ عَنِ المُنکَر وَ اِقَامَةُ الحُدُود»
س ا ماندن دین، وابسته به امر به معروف و نهی از منکر و اجرای دستورات الهی است .
پاسخ به یک شبهه :
گاهی اوقات ممکن است برخی از غرب زده ها انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را موجب سلب افراد و دخ در امور شخصی دیگران و یا عامل هرج و مرج و یا اعمال خشونت در جامعه بدانند و به جای آن که آن را مایۀ سعادت و تکامل جامعۀ ی به شمار آورند ، مایۀ پسرفت و بدبختی جامعه بیانگارند.
ولی با توجه با آن که اولاً وجود قانون در جامعه برای کنترل و محدود افراد است و هیچ مطلق و بی بند و بار را نمی تواند بپذیرد و از این رو این مقدار از سلب نیز در راستای تحقّق همان فلسفۀ جَعل قانون است که پذیرفته شده است و گرنه وضع قانون و جواز مطلق ، کاری عبث و بی حاصل خواهد بود.
و ثانیاً چنانکه می دانیم اِعمال قانون، در همه جا مست م خشونت نیست ، ولی گاهی گریزی از آن نیست مثلاً ی که سرقت مسلّحانه کرده و یا آدم کشته و یا دیگران را مورد ضرب و جرح قرار داده در همه جای دین ، قانون درحقّ آن ها سخت گیری می کند و با خشونت بر برخورد می نماید ، از این رو در مسألۀ ترک معروف و ارتکاب منکر نیز چنین است یعنی اگر ارشاد و موعظه و گفتار نرم و خیرخواهانه مؤثّر نیفتاد ، حکومت ی اقدام در موضع قدرت و برخورد قهر آمیز متوسّل می شوند و البته با مراحل خود انجام پذیر می باشد و طبعاً چنین کاری برای حفظ حقوق افراد و جلوگیری ازهرج ومرج « انارشیسم » است .
و هر حکومتی در اجرای قانون و حفظ امنیّت عمومی ناگزیر از اعمال این مقدار خشونت است . بنابر این ، بر خلاف تصوّر افراد سطحی نگر این تکلیف الهی ( امر بمعروف و نهی از منکر ) موجب سلب وخشونت و هرج و مرج نیست .
این تکالیف از عوامل اجرای قانون و پیشگیری از حوادث سوء غیر قابل کنترلی است که در سایۀ بی بند و باری مطلق ، پدید می آمده و سرانجام جامعه را به سقوط خواهد کشانید .
آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر
الف: برکات معنوی
1ـ نجات از قهر خدا
المومنین (علیه السلام) فرمودند :
هر منکر و خلافی را دید و قلباً از آن ناراحت شد ، همانا از قهر خدا نجات پیدا کرده وتن به سلامت برده است .
و هر با زبان از کار خلاف نهی کرد، به پاداش رسیده است.
2ـ بهره از الطاف خدا
هر با شمشیر و قوت و قدرت برای عزت کلمه الله قیام کند ، به واقعیت الطاف الهی رسیده است.
هر بدعت گزاری را با نهی از منکر بترساند ، خداوند قلبش را از ایمان پرکند ولی اگر نسبت به او نرمش نشان دهد ، قانون خدا را تحقییر کرده است.
3ـ نشانه بهتر بودن
اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
بهترین مردم ی است که مردم را به معروف دعوت کند .
و برع اگر ی در برابر معروف و منکر هیچ گونه احساسی نداشته باشد، انسانیت او دگرگون شده است به نحوی که دیگر حرف خیری را نمی پذیرد.
4 ـ اثر امربه معروف در خود انسان
حضرت علی (علیه السلام) به فرزندش فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، ی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند.
5 ـ شرکت در همه ثواب ها
در روایات متعدد می خوانیم هر مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.
هر دیگری را به کار خیر راهنمائی و سفارش و با دعوت او آن کار را انجام دهند، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آنکه از اجر دیگری کاسته شود .
هر دیگری را به کار خلاف و انحراف دعوت کند ، در کیفر مفاسد او شریک است . بنابراین ، ی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
ب: برکات اقتصادی امر به معروف و نهی از منکر
خداوند در قرآن می فرماید: اگر مردم مناطق ایمان آورند و تقوا پیشه کنند (که یکی از مصادیق تقوی امر به معروف و نهی از منکر است) به طور قطع از آسمان و زمین برکاتی خواهیم گشود .
محمد باقر (علیه السلام) می فرمایند:
با امر به معروف و نهی از منکر، ب ها حلال و زمین ها آباد می شود.
و در جای دیگر می فرمایند : مقدار باران در هر سال ی ان است ولی اگر مردم گناه د ، خداوند مسیر باران را تغییر می دهد.
سپس ایشان برای هر گناهی آثاری را بیان فرمودند:
اگر در جامعه زیاد شود، سکته و مرگ ناگهانی زیاد می شود. اگر کم فروشی رایج شود ، قحطی پیدا می شود . اگر زکات پرداخت نشود ، برکات زمین کم می شود . اگر پیمان شکنی و بی وفایی زیاد شد ، دشمن غالب می شود. اگر صله رحم قطع شود، اموال به دست نا اهلان می افتد. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، اشرار بر مردم تسلط می یابند به نحوی که فریادها بی اثر می شود.
ج ـ برکات اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر
قرآن، جامعه ای را رستگار می داند که گروه ویژه ای برای امر به معروف ونهی از منکر داشته باشد.
در آیه دیگری می فرماید :
نشانه بهترین جامعه آن است که امر به معروف و نهی از منکر در آن زنده باشد.
صالحانی راکه ما در هر با جمله (السلام علینا و علی عبادالله الصالحین) برآنان سلام می فرستیم ، انی هستند که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
در آیه دیگری می خوانیم :
هنگام عذاب ، تنها ناهیان از منکر نجات پیدا می کنند و بقیه مردم خواه گنا ار و خواه افراد ت و بی تفاوت گرفتار قهر خدا می شوند.
محمدباقر (علیه السلام) درباره امر به معروف و نهی از منکر فرمودند : هر آن دو را یاری کند خداوند به او عزت می دهد. هر خوارشان کند ، خدا او را خوار می کند.
د ـ برکات امر به معروف ونهی از منکر
حضرت المؤمنین (علیه السلام) فرمودند : پشتوانه مومنان و وسیله تحقیر کفار، امربه معروف ونهی از منکر است.
اگر امر به معروف نهی از منکر نشود، به تدریج اشرار بر شما حاکم خواهند شد و کار به جایی خواهد رسید که خوبان شما هر چه فریاد زنند ، پاسخی نشنوند.
در روایت دیگری می خوانیم:
اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید و پیرو اهل بیت پاک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نباشید ، خداوند اشرار را بر شما مسلط خواهد کرد و چنان در فشار قرار خواهید گرفت که هر چه خوبان شما دعا کنند، مستجاب نشود .
1ـ حق به حقدار می رسد
جمله دیگر درباره نقش امر به معروف ونهی از منکر ، در سالم نمودن قوه قضائیه است آن جا که می فرماید :
و «ترد المظالم» با امر به معروف و نهی از منکر حق به صاحبش بر می گردد .
آری!
اگر مردم اطلاعات صادقانه ی خود را به عنوان شاهد در اختیار قاضی و دادستان قرار دهند و مسئولان قضایی را آگاه کنند ، بسیاری از ظلم ها قابل برگشت است.
اگر هر در برابر ظلم به وظیفه خود عمل کند ، ظالم می داند برای ظلم جایی نمی یابد و قهراً حق ها به صاحبش بر می گردد.
صادق(علیه السلام) به یکی از یاران خود فرمودند:
اگر شما دور بنی عباس را نمی گرفتید ، آن ها ما را خانه نشین نمی د. سکوت شما ما را خانه نشین کرد.
2ـ زمین ها آباد می شود
حضرت می فرمایند: و «تعمر الارض» آباد شدن زمین، یکی دیگر از آثار امر به معروف و نهی از منکر است زیرا آبادی نیاز به تلاش و سرمایه گذاری و علاقه و تخصص و بسیج شدن و تعاون دارد که همه آن ها از معروف هاست و باید به آن امر شود ، فاسد زمین از طریق جنگ و بیکاری و رها و راکد گذاشتن سرمایه ها و فتنه و تفرقه و اسراف و عیاشی است ـ که همه آن ها از منکرات است ـ و باید از آن ها جلوگیری شود.
3ـ احقاق حق
گرفتن حق نیاز به آگاهی، قدرت، اراده، وحدت، شجاعت و تبلیغات دارد که هر یک از آن ها با تذکر و حمایت و تشویق و در یک کلمه با امر به معروف حاصل می شود . چه زیباست سخن حضرت که می فرمایند: وَیَنصِف مِنَ اَلاعدَاء.
4 ـ برقراری نظام و ثبات
با امر به معروف ونهی از منکر ، نظام شما ثبات پیدا می کند ( وَیَستَقِیمَ اَلامر ) زیرا اگر بهترین قانون ونظام ، مراقبت و حمایت نشود ، متز ل خواهد شد . امر به معروف ونهی از منکر ضامن پایداری نظام و حمایت از نیکوکاران و استخوانی در گلوی خلاف کاران است.
منبع:www.nemademehr.com

اطلاعات

اربعین اربعین حسینی یعنی بیعت با همه خوبیها
اربعین یعنی سلام پیروزی را به ثارالله رساندن اربعین یعنی حرکت بسوی مصلی عشق که هر گامت تسبیح و تحمید و تکبیر است اربعین یعنی بیدار شدن از غفلت و بسوی دوست شتافتن اربعین یعنی همنوا شدن با ندای الهی ارجعی
اربعین یعنی دیدن جماعت مشتاق برای لبیک یا حسین(ع)
اربعین یعنی آتشفشان خون حسین در رگهای حق جویان و حق طلبان


اطلاعات